PROTOKÓŁ NR 5/2019
Z POSIEDZENIA KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
z dnia 5 sierpnia 2019 r.
Przewodniczący komisji Mikołaj Kubiaczyk otworzył posiedzenie i stwierdził obecność czterech członków komisji, co wobec jej statutowego składu stanowiło quorum do podejmowania uchwał i decyzji w sprawach objętych porządkiem obrad. Ze względu na sprawy rozpatrywane przez komisję, w posiedzeniu uczestniczyli:
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Przewodniczący komisji przedstawił proponowany porządek obrad:
Następnie zaproponował zmianę w porządku posiedzenia polegającą na:
Członkowie komisji przyjęli jednomyślnie porządek obrad wraz z proponowaną zmianą.
Pkt 3 Rozpatrzenie petycji radnych Rady Miejskiej Gminy Nekla dotyczącej poszerzenia jezdni i budowy ciągu pieszo-rowerowego przy drodze powiatowej nr 3662P na odcinku Nekla – Stroszki
Przewodniczący komisji odczytał petycję złożoną w dniu 18.06.2019 r. przez pana Czesława Kałużnego i pana Sławomira Świdurskiego, radnych Rady Miejskiej Gminy Nekla, w sprawach:
Przewodniczący komisji przedstawił materiał filmowy z przejazdu drogą powiatową i odczytał stanowisko zarządcy drogi w sprawie jej stanu technicznego.
Sprawa jest prowadzona pod nr SOR.0005.6.2019 w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu.
Pan Bartłomiej Kaczmarzewski, naczelnik Wydziału Dróg Powiatowych poinformował, że:
1. odcinek od ronda im. Jana Pawła II do przejazdu kolejowego w miejscowości Nekla:
2. odcinek drogi od przejazdu kolejowego do miejscowości Stroszki:
Członkowie komisji wysłuchali mieszkańców miejscowości Nekla i Stroszki uczestniczących w posiedzeniu komisji, którzy informowali, że:
Odnosząc się do przedstawionych informacji pan Mikołaj Kubiaczyk poinformował, że:
Dodał, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji wystąpiła do Zarządu Powiatu o opracowanie planu realizacji inwestycji drogowych w powiecie wrzesińskim. Podkreślił, że przyjęcie harmonogramu robót drogowych zagwarantuje możliwość określenia realnego zakresu i przewidywanego terminu załatwienia spraw będących przedmiotem wniosków i petycji mieszkańców.
Członkowie komisji, na prośbę uczestniczących w posiedzeniu mieszkańców, odnieśli się do kwestii poruszonych w petycji i zgłaszanych postulatów.
Pan Maciej Handkiewicz zaznaczył, że w ramach przebudowy drogi należy przyjąć rozwiązanie, które umożliwi ochronę drzew, a jednocześnie zapewni bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Zaproponował, by utwardzić powstałe już naturalnie mijanki, uprzywilejować jeden z kierunków jazdy i wprowadzić ograniczenie prędkości. Dodał, że zasadne jest wybudowanie ciągu pieszo-rowerowego poza linią istniejących drzew.
Odnosząc się do tej koncepcji pan Bartłomiej Kaczmarzewski wyjaśnił, że w celu wybudowania ciągu pieszo-rowerowego poza linią drzew konieczne będzie uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, które umożliwi dokonanie wykupu prywatnych gruntów pod poszerzenie drogi. Zaznaczył, że od decyzji tej przysługuje stronom postępowania tryb odwoławczy. Dodał, że organ nadzoru będzie kontrolował projekt pod kątem przyjętych rozwiązań technicznych i jeśli projektowana droga nie spełni obowiązujących standardów tj. nie zostanie poszerzona do 6,0 m, zezwolenie na wykonanie przebudowy zostanie cofnięte.
Pan Grzegorz Trocha poinformował, że bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego jest priorytetem i dlatego budowa ciągu pieszo-rowerowego z zachowaniem istniejącej linii drzew jest najlepszym z rozwiązań poprawy bieżącej sytuacji. Zauważył, że ulepszenie stanu nawierzchni spowoduje wzrost natężenia ruchu i wzrost prędkości poruszających się pojazdów, dlatego zasadne jest, by wprowadzić ograniczenie dopuszczalnego tonażu/prędkości.
Podobne stanowisko wyraziła pani Henryka Waligóra.
Pan Janusz Balcerzak, wiceprzewodniczący Rady odniósł się do propozycji przebudowy przedmiotowej drogi informując, że inwestycja ta była już zgłaszana do projektu budżetu na 2019 r. Zauważył, że wiele inwestycji drogowych w gminie Nekla zostało już rozpoczętych, są one etapowane, dlatego w pierwszej kolejności środki budżetowe będą przeznaczane na ich dokończenie. Zauważył, że ze względu na możliwości finansowe powiatu i rosnące koszty jego bieżącego funkcjonowania, wykonanie przebudowy przedmiotowej drogi nie nastąpi w ciągu najbliższych lat.
Na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, przewodniczący komisji poddał pod głosowanie wniosek w sprawie uznania zasadności spraw będących przedmiotem złożonej petycji.
W głosowaniu nad wnioskiem wzięło udział czterech członków komisji.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jednomyślnie rekomenduje pozytywne rozpatrzenie petycji dotyczącej poszerzenia jezdni i budowy ciągu pieszo-rowerowego przy drodze powiatowej nr 3662P na odcinku Nekla – Stroszki z uwzględnieniem ochrony istniejącej alei drzew.
Odnosząc się do przedmiotu petycji, stanowiska zarządcy drogi i postulatów zgłaszanych przez mieszkańców, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uzgodniła, że należy opracować wniosek dotyczący analizy istniejącego oznakowania, systematycznego wykonywania pielęgnacji drzew i naprawy nawierzchni drogowej.
Wniosek zostanie przegłosowany na kolejnym posiedzeniu komisji.
Pkt 4 Rozpatrzenie skargi w sprawie wyboru wykonawcy usługi prowadzenia audytu wewnętrznego bez upubliczniania ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatu Wrzesińskiego w 2018 r.
Przewodniczący komisji odczytał skargę na działanie Zarządu Powiatu dotyczącą wyboru wykonawcy usługi prowadzenia audytu wewnętrznego bez upubliczniania ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Informacji Publicznej, która wpłynęła za pośrednictwem poczty elektronicznej, w dniu 22.07.2019 r. Przewodniczący komisji zapoznał członków komisji ze stanowiskiem Zarządu Powiatu.
Sprawa jest prowadzona pod nr SOR.1510.3.2019 w Referacie Kontroli, Obsługi Rady i Zarządu.
Pan Mikołaj Kubiaczyk zapytał, czy skarga złożona w formie elektronicznej musi być rozpatrywana.
Pani Marcelina Ostojska, radca prawny odpowiedziała, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 08.01.2012 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi mogą być wnoszone również za pomocą poczty elektronicznej. Dodała, że skarżąca podała imię i nazwisko oraz adres e-mailowy, na który powinna być jej przekazana odpowiedź na skargę.
Pan Maciej Handkiewicz poinformował, że w związku z przekazaną skargą, wystąpił o udzielenie informacji, za pośrednictwem biura Rady, dotyczących trybu wyboru usługi audytora wewnętrznego i wysokości umowy zawartej w 2018 r. Zaznaczył, że:
W związku z powyższym, radny zapytał, czy usługi świadczone przez audytora wewnętrznego wchodzą w zakres usług prawnych w myśl art. 4 pkt 3 podpkt ea) ustawy Prawo zamówień publicznych, na podstawie którego dokonano wyłączenia cytowanej ustawy przy wyborze usługodawcy.
Pani Marcelina Ostojska odpowiedziała, że usługi audytorskie wchodzą w zakres świadczenia usług prawnych, a audytor wewnętrzny nie musi być prawnikiem, by takie usługi mógł świadczyć. Dodała, że postępowanie, które zgodnie z cytowanym art. ustawy zostało zastosowane przy wyborze audytora wewnętrznego, było zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
Pan Grzegorz Trocha zapytał, czy organ wykonawczy przed wyborem audytora wewnętrznego powinien dokonać oceny rynku.
Pani Marcelina Ostojska odpowiedziała, że nie jest to konieczne, gdyż cena nie stanowi jedynego kryterium przy wyborze usługodawcy.
Na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, Komisja Skarg Wniosków i Petycji uzgodniła, że Zarząd Powiatu Wrzesińskiego nie miał obowiązku publikacji ogłoszenia o zamówieniu na usługę prowadzenia audytu wewnętrznego w 2018 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatu Wrzesińskiego, gdyż:
Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie wniosek w sprawie uznania skargi za niezasadną.
W głosowaniu nad wnioskiem wzięło udział czterech członków komisji.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jednomyślnie uznała skargę w sprawie wyboru wykonawcy usługi prowadzenia audytu wewnętrznego w 2018 r. bez upubliczniania ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatu Wrzesińskiego za niezasadną.
W związku z brakiem uszczegółowienia, w obowiązującym zarządzeniu określającym postępowanie przetargowe poniżej progu ustawowego, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uzgodniła, że należy przygotować wniosek w sprawie opracowania szczegółowego regulaminu dotyczącego kryteriów i trybu udzielania zamówień publicznych do kwoty 30 000 euro.
Wniosek zostanie przegłosowany na kolejnym posiedzeniu komisji.
W pkt. Sprawy bieżące członkowie komisji nie podjęli dyskusji. Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad przewodniczący komisji zamknął posiedzenie.
Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.
Przewodniczący komisji
Mikołaj Kubiaczyk