Podstawowe zadania Geodety Powiatowego:
1. Prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
1) prowadzenie dla obszaru powiatu:
a) ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
b) geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
c) gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
2) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych: rejestru cen i wartości nieruchomości, szczegółowych osnów geodezyjnych oraz obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500, 1:5000 zharmonizowanych z bazami danych, o których mowa w ustawie – Prawo geodezyjne i kartograficzne,
3) tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000.
2. Koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
3. Zakładanie osnów szczegółowych.
4. Przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości.
5. Ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych oraz wykonywanie prac związanych z przeglądem i konserwacją znaków osnowy szczegółowej.
6. Sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów.
7. Przekazywanie nie rzadziej niż co pół roku baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie do właściwego wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego.
8. Przeprowadzanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków.
9. Zapewnienie przeprowadzania okresowych weryfikacji danych ewidencyjnych.
10. Ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem.
11. Tworzenie, aktualizacja i udostępnianie metadanych infrastruktury informacji przestrzennej oraz tworzenie, utrzymywanie i rozwijanie infrastruktury informacji przestrzennej w zakresie kompetencji Starosty w sprawach geodezji i kartografii.
12. Wykonywanie zadań związanych z ustaleniem granic gmin i powiatu.
13. Wypełnianie obowiązków należących do kompetencji Starosty związanych z państwowym rejestrem granic.
14. Współdziałanie z właściwą jednostką Wojska Polskiego w zakresie wykonywania prac mających znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa.
15. Realizacja postanowień rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazywania w ewidencji gruntów i budynków danych odnoszących się do gruntów, budynków i lokali, znajdujących się na terenach zamkniętych, w zakresie kompetencji Starosty.
16. Realizacja zadań wynikających z ustawy o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych, w zakresie kompetencji Starosty.
17. Realizacja zadań wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania, i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie kompetencji Starosty.
18. Przygotowywanie wymaganej przepisami prawa sprawozdawczości.
19. Zatwierdzanie projektów osnów szczegółowych.
20. Zgłaszanie do ewidencji zbioru objętego infrastrukturą informacji przestrzennej oraz dotyczących tego zbioru usług.
21. Współdziałanie z Głównym Geodetą Kraju przy tworzeniu i utrzymaniu zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach.
22. Sprawowanie nadzoru i koordynowanie prac podległej mu komórki organizacyjnej.