Podstawowe zadania w zakresie obsługi prawnej:
1) udział w opracowywaniu i uzgadnianiu projektów aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty, opiniowanie ich pod względem formalno-prawnym,
2) opiniowanie projektów aktów prawnych przekazywanych do konsultacji Zarządowi,
3) udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych na potrzeby Rady, Zarządu, Starosty, Sekretarza, Skarbnika oraz kierowników komórek organizacyjnych,
4) uczestniczenie w: prowadzonych rozmowach z udziałem obsługiwanych podmiotów / negocjowaniu warunków umów i porozumień zawartych przez Powiat oraz Starostę jako reprezentanta Skarbu Państwa, opiniowanie projektów tych umów i porozumień,
5) wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami i innymi organami w sprawach dotyczących działalności Powiatu oraz Starosty jako reprezentanta Skarbu Państwa,
6) wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności budżetu Powiatu i Skarbu Państwa oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego,
7) informowanie Zarządu, Starosty i kierowników komórek organizacyjnych o:
a) zmianach w przepisach prawnych dotyczących działalności organów Powiatu,
b) uchybieniach w działalności Starostwa w zakresie przestrzegania prawa i skutkach prawnych tych uchybień oraz innych okolicznościach mogących wywołać niekorzystne dla Powiatu konsekwencje,
8) uczestniczenie w kontroli nad stosowaniem przepisów kodeksu postępowania administracyjnego w komórkach organizacyjnych Starostwa,
9) współpraca z wydziałami i stanowiskami samodzielnymi Starostwa w sprawach wymagających opinii i konsultacji prawnych oraz w sprawach procesowych, związanych z zakresem działania komórek organizacyjnych,
10) wykonywanie innych zadań uregulowanych w przepisach o wykonywaniu obsługi prawnej przez radców prawnych.