Szybkie linki

Ścieżka nawigacyjna

Nawigacja:

Treść strony

Wydział Budownictwa i Środowiska

Podstawowe zadania wydziału:
1. W zakresie budownictwa:
1) nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa budowlanego,
2) sprawdzanie projektów budowlanych w zakresie:
a) zgodności projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska  w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
b) zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi,
c) kompletności projektu budowlanego i posiadania wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz zaświadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane,
d) wykonania – w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane, także sprawdzenia projektu przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania projektu lub jego sprawdzenia – zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane,
3) prowadzenie rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestru zgłoszeń budowy,
4) wydawanie decyzji o zatwierdzeniu projektów budowlanych,
5) przyjmowanie zgłoszeń o budowie obiektów oraz wykonywaniu robót budowlanych, na które nie jest wymagane pozwolenie na budowę,
6) przyjmowanie zgłoszeń z projektem budowlanym,
7) przyjmowanie zgłoszeń o rozbiórce obiektu budowlanego, wydawaniem pozwoleń na rozbiórkę na wniosek inwestora,
8) wydawanie pozwoleń na budowę, przenoszenie pozwolenia na budowę na innego inwestora oraz orzekanie o wygaśnięciu pozwolenia na budowę,
9) wydawanie decyzji zezwalającej na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości do budynku lub lokalu w celu wykonania robót budowlanych,
10) przyjmowanie zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania,
11) udzielanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
12) wydawanie zaświadczeń stwierdzających, ze dany lokal jest samodzielnym lokalem mieszkalnym,
13) wydawanie dzienników budowy,
14) wykonywanie zadań wynikających ze struktury organizacyjnej wobec Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrześni.
2. W zakresie środowiska:
1) wydawanie pozwoleń zintegrowanych,
2) wydawanie decyzji o dopuszczalnym  poziomie hałasu dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą,
3) przygotowanie projektu powiatowego programu ochrony środowiska, który podlega uchwaleniu przez Radę,
4) przygotowanie projektu uchwały w sprawie ograniczenia lub zakazu używania niektórych rodzajów jednostek pływających, podlegającemu uchwaleniu przez Radę,
5) przygotowanie projektu uchwały w sprawie obszaru ograniczonego użytkowania dla obiektów, dla których nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska, który podlega uchwaleniu przez Radę,
6) przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko,
7) realizacja działań w przypadku stwierdzenia naruszania przepisów o ochronie środowiska oraz negatywnego oddziaływania na środowisko,
8) wydawanie decyzji zobowiązujących prowadzących instalacje do sporządzania przeglądu ekologicznego oraz obowiązku ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko,
9) udostępnianie informacji o środowisku,
10) kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością Starosty,
11) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
12) prowadzenie następujących rejestrów:
a) rejestr zwierząt należących do gatunków podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów Unii Europejskiej – CITES,
b) rejestr wydawanych kart wędkarskich,
c) rejestr kontroli środowiskowych,
d) rejestr historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi,
13) realizacja edukacji ekologicznej, 
14) realizacja „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu powiatu wrzesińskiego”,
15) identyfikacja potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, o których mowa w przepisach o ochronie środowiska oraz sporządzanie i aktualizacja wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi.
3. W zakresie gospodarki wodnej nadzór nad działalnością spółek wodnych.
4. W zakresie ochrony powietrza:
1) wydawanie decyzji w zakresie handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji oraz ustawy  o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji w zakresie objętym właściwością Starosty,
2) wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza oraz zgłoszeń.
5. W zakresie rybactwa śródlądowego i łowiectwa:
1) wydawanie kart wędkarskich,
2) rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m w systemie REJA24,
3) wydawanie zezwoleń na utrzymanie i hodowlę chartów rasowych lub ich mieszańców,
4) wydawanie zezwoleń na przetrzymywanie zwierzyny oraz na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej,
5) prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich.
6. W zakresie leśnictwa i ochrony przyrody:
1) nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
2) wykonanie uproszczonych planów urządzania lasu  i inwentaryzacji stanu lasu,
3) wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów z gruntów będących własnością gmin lub utrudniających widoczność sygnałów i pociągów,
4) kontrole nasadzeń drzew i krzewów określonych w decyzji Starosty z odroczoną opłatą,
5) wydawanie decyzji związanych ze zmianą lasu na użytek rolny,
6) naliczanie ekwiwalentów pieniężnych za przeznaczenie gruntów rolnych pod zalesienie i prowadzenie upraw rolnych.
7. W zakresie gospodarowania odpadami:
1) wydawanie decyzji regulujących gospodarkę związaną z wytwarzaniem odpadów,
2) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami,
3) nadzór nad prawidłowością postępowania posiadaczy odpadów, którym wydano decyzje regulujące postępowanie z odpadami,
4) wydawanie zezwoleń na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz wydawanie zgody na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
5) nakładanie obowiązku zagospodarowania odpadów z wypadków lub gospodarowania takimi odpadami.
8. W zakresie ochrony gruntów rolnych i gospodarki gruntami rolnymi:
1) wydawanie decyzji z zakresu wyłączania gruntów rolnych z produkcji rolniczej,
2) wydawanie decyzji związanych z rekultywacją gruntów zdewastowanych i zdegradowanych, w tym ustalanie w drodze decyzji kierunku i terminu rekultywacji gruntów na cele rolnicze oraz uznawanie rekultywacji gruntów za zakończoną,
3) uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz projektów decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.


Więcej informacji dotyczących zadań realizowanych przez Wydział Budownictwa i Środowiska można znaleźć w zakładce "Jak załatwić sprawę w starostwie".

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Marlena Modrowska
    data wytworzenia: 2024-08-13
  • opublikował: Łukasz Jakubowski
    data publikacji: 2015-04-20 11:53
  • zmodyfikował: Grzegorz Kolecki
    ostatnia modyfikacja: 2024-08-13 09:33

Adres

Starostwo Powiatowe we Wrześni

ul. Chopina 10
62-300 Września

Kontakt

Dane kontaktowe

tel. +48 61 640 44 44

e-mail: starostwo@wrzesnia.powiat.pl

epuap: /pwrzesinski/skrytka

Godziny

Godziny urzędowania

Poniedziałek       8:00 – 16:00

Wtorek - piątek  7:00 – 15:00

Standardy i wytyczne

Stopka strony

w górę
Ułatwienia dostępu        Przeczytaj deklarację dostępności
Rozmiar czcionki
Wersja o wysokim poziomie kontrastu
Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.