Podstawowe zadania wydziału:
1.W zakresie gospodarki nieruchomościami:
1) gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu, w tym w szczególności:
a) ewidencjonowanie nieruchomości, prowadzenie zasobu nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatowego zasobu nieruchomości,
b) zapewnianie wyceny nieruchomości,
c) sporządzanie planów realizacji polityki gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,
d) naliczanie należności za nieruchomości udostępnione z zasobu,
e) zbywanie lub nabywanie za zgodą Wojewody lub Rady nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
f) wydzierżawianie, wynajmowanie, użyczanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu, obciążanie ograniczonymi prawami rzeczowymi,
g) składanie wniosków do sądów o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu oraz o wpisy w tych księgach,
h) sporządzanie rocznych sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami zasobu nieruchomości Skarbu Państwa i przekazywanie ich Wojewodzie oraz sporządzanie informacji o stanie mienia Powiatu,
i) współdziałanie z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
j) sporządzanie rocznych deklaracji oraz korekt z tytułu podatku rolnego, podatku od nieruchomości – stanowiących własność Powiatu oraz Skarbu Państwa,
2) oddawanie jednostkom organizacyjnym nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu w trwały zarząd, w tym:
a) wydawanie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu, w oparciu o ustawę o gospodarce nieruchomościami i inne ustawy,
b) naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu,
c) ustalanie innego terminu opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu,
d) zmiana stawki procentowej opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu,
e) udzielanie bonifikat od opłat rocznych,
f) wydawanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu, a także o przekazaniu trwałego zarządu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi,
3) oddawanie nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu w użytkowanie wieczyste, w tym:
a) ustalanie, aktualizacja opłat rocznych za użytkowanie wieczyste, a także ustalanie innego terminu opłaty,
b) zmiana stawki procentowej opłat rocznych za użytkowanie wieczyste,
c) rozwiązywanie umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste przed upływem okresu ustalonego w umowie o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,
4) wywłaszczanie nieruchomości, ustalanie odszkodowania za wywłaszczane nieruchomości oraz zwrot wywłaszczanych nieruchomości niewykorzystanych zgodnie z celem wywłaszczenia,
5) ograniczanie w drodze decyzji sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych oraz nadziemnych obiektów i urządzeń, niezbędnych do korzystania z tych urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody,
6) udzielanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy,
7) prowadzenie spraw związanych ze scalaniem i wymianą gruntów,
8) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
9) nadawanie nieodpłatnie na własność właścicielom budynków znajdujących się na działce gruntu, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego przekazanego Państwu na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1983 r. działki gruntu, na której te budynki zostały wzniesione,
10) nieodpłatne przyznawanie prawa własności gruntu osobie, której przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z działki, lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich użytkowanych z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa,
11) prowadzenie postępowań związanych z ujawnianiem w księgach wieczystych prawa własności Skarbu Państwa i Powiatu,
12) prowadzenie spraw związanych z przejmowaniem nieruchomości, które z mocy prawa stały się własnością Powiatu,
13) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem i wypłacaniem odszkodowań dotyczących nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz innych ustaw,
14) współdziałanie z sądami, notariuszami, rzeczoznawcami, geodetami i zarządcami w sprawach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu,
15) przekazywanie w zarząd Lasom Państwowym gruntów przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy,
16) nieodpłatne przekazywanie, na wniosek Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Lasom Państwowym gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w celu zalesienia,
17) wnioskowanie do Lasów Państwowych o przekazanie w użytkowanie wieczyste osobie prawnej lub w użytkowanie innej jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej gruntów znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych, w przypadku zmiany ich przeznaczenia na cele nieleśne i nierolnicze dokonanych w trybie przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
18) wnioskowanie do sądu w sprawie orzekania o nieważności nabycia nieruchomości przez cudzoziemców wbrew przepisom ustawy,
19) regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa, w tym składanie wniosków do sądu o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa, które nie posiadają urządzonej księgi wieczystej,
20) sprzedawanie i oddawanie w użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa, przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele sakralne, kościelnym osobom prawnym na ich wniosek,
21) stwierdzanie, w drodze decyzji, na wniosek Ministra Obrony Narodowej albo innego organu wojskowego działającego z jego upoważnienia, wygaśnięcia trwałego zarządu jednostki podporządkowanej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej,
22) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych,
23) wykonywanie zadań Starosty w zakresie reformy rolnej,
24) współpraca z Wojewodą w sprawie realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawionych nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
25) prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przekazywaniem Polskiemu Związkowi Działkowców gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod pracownicze ogrody działkowe,
26) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych.
2. W zakresie gospodarowania mieniem:
1) prowadzenie spraw dotyczących ubezpieczenia mienia Powiatu,
2) prowadzenie spraw związanych z dostawą mediów,
3) administrowanie budynkami zarządzanymi przez Starostwo,
4) organizowanie w szczególności:
a) zabezpieczenia i gospodarowania wyposażeniem i środkami trwałymi,
b) zabezpieczenia właściwego zaplecza technicznego i wyposażenia biurowego,
c) ewidencji środków trwałych i przedmiotów nietrwałych,
d) łączności telefonicznej i faksowej dla potrzeb Starostwa,
e) informacji wizualnej dla interesantów,
f) zakupu niezbędnych publikacji prasowych i książkowych,
g) zakupu i ewidencji pieczęci urzędowych, nagłówkowych i podpisowych,
h) prac porządkowych związanych z przestrzeganiem przepisów dotyczących ładu i porządku.
Więcej informacji dotyczących zadań realizowanych przez Wydział Nieruchomości można znaleźć w zakładce "Jak załatwić sprawę w starostwie".