PROTOKÓŁ NR 26/2023
Z POSIEDZENIA KOMISJI ZDROWIA I POMOCY SPOŁECZNEJ
z dnia 30 listopada 2023 r.
Pkt 1 Otwarcie posiedzenia.
Marek Przyjemski, przewodniczący Rady powitał radnych, starostę oraz pozostałych uczestników posiedzenia. Posiedzenie odbyło się w Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach. Poinformował, że w pierwszej części posiedzenia wezmą udział wszystkie komisje stałe realizując następujące punkty obrad:
1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Dyskusja nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2024 rok i projektem uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2024 – 2029.
Następnie, po zakończeniu wspólnej części posiedzenia, każda z komisji uda się na własne posiedzenie w celu realizacji dalszych punktów obrad:
4. Zaopiniowanie projektu uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2024 rok i projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2024 – 2029 oraz sformułowanie wniosków.
5. Wolne głosy i wnioski.
6. Zamknięcie obrad.
Zaproponował, aby ze względu na tematykę posiedzenia, poprowadził je Krzysztof Strużyński, przewodniczący Komisji Budżetowo - Finansowej, Planowania i Rozwoju Lokalnego.
W posiedzeniu uczestniczyło 5 członków Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Lista obecności wszystkich radnych biorących udział w posiedzeniu oraz lista obecności zaproszonych gości znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod numerem sprawy SO.0012.28.2023.
Pkt 2 Przyjęcie porządku obrad.
Krzysztof Strużyński przedstawił zaplanowany powyżej porządek obrad.
Zapytał, czy radni chcą wnieść zmiany do treści proponowanego porządku posiedzenia. W związku z brakiem propozycji zmian stwierdził, że treść porządku obrad została przyjęta jednomyślnie.
Pkt 3 Dyskusja nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2024 rok i projektem uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2024 – 2029.
Krzysztof Strużyński oddał głos Dionizemu Jaśniewiczowi, staroście wrzesińskiemu.
Starosta wrzesiński poinformował, że na 2024 r. dochody budżetowe są zaplanowane w kwocie 144.277.381,27 zł (dochody bieżące - 121.357.856,78 zł i dochody majątkowe - 22.919.524,49 zł). Dodał, że natomiast wydatki budżetowe zaplanowano w kwocie 137.474.142,52 zł (wydatki bieżące - 121.321.193,72 zł i wydatki majątkowe - 16.152.948,80 zł). Dopowiedział, że przy konstrukcji projektu budżetu na 2024 r. należało uwzględnić takie czynniki jak: wzrost wysokości cen energii, obowiązkowe podwyżki płac, a także inflację. Poinformował, że wprowadzono już kilka działań w związku z ww. czynnikami np. zainwestowano w fotowoltaikę, wymieniono źródła energooszczędne na źródła o znacznie mniejszej emisji energii i zmniejszono koszty osobowe. Dodał, że w budżecie zaplanowano środki ze względu na wzrost minimalnego wynagrodzenia pracowników oraz zabezpieczono środki na wzrost wynagrodzeń pozostałych pracowników, tak aby poziom wynagrodzenia był sprawiedliwy. Dopowiedział, że w wydatkach zaplanowano zadania na drogach powiatowych, wykonywanie dokumentacji projektowych na przebudowę dróg, a także modernizację ewidencji gruntów i budynków Gminy Kołaczkowo oraz modernizację istniejącej infrastruktury teleinformatycznej służącej realizacji zadań z zakresu geodezji i kartografii oraz prace modernizacyjne i naprawy w jednostkach powiatu, głównie w placówkach oświatowych. Poinformował, że w związku z otrzymanymi środkami z zewnątrz zostanie wykonana renowacja elewacji zewnętrznej dawnego kościoła ewangelickiego pełniącego rolę Powiatowej Sceny Kultury Zamkowa w Miłosławiu. Dodał, że zaplanowano II etap budowy boisk przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni, a także zakup samochodu ciężarowego na potrzeby realizacji zadań na drogach powiatowych i zakup dostawczego auta służbowego na potrzeby Starostwa Powiatowego we Wrześni. Dopowiedział, że w wydatkach zabezpieczone są również środki na Cyberbezpieczny Samorząd, dofinansowanie do zadania pn.: „Zakup radiowozu w wersji oznakowanej dla Komendy Powiatowej Policji we Wrześni”, a także na spłatę rat kredytu zaciągniętego na rozbudowę Szpitala Powiatowego we Wrześni.
Krzysztof Strużyński poprosił o przedstawienie projektów uchwał Beatę Matuszewską, skarbnika powiatu.
Beata Matuszewska poinformowała, że projekt budżetu został opracowany w oparciu o:
1) uchwałę nr 44/VIII/2015 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 26 czerwca 2015 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz uchwałę nr 50/IX/2015 Rady Powiatu we Wrześni z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej;
2) uchwałę nr 1814/2023 Zarządu Powiatu Wrzesińskiego z dnia 29 sierpnia 2023 r. w sprawie założeń do opracowania projektu budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2024 r.;
3) pismo Ministra Finansów informujące o rocznych planowanych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej na 2024 r., rocznej planowanej na 2024 r. kwoty dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz od osób prawnych, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r.
4) pismo Wojewody Wielkopolskiego informujące o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. kwotach dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz kwotach dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, zadania inspekcji i straży, dotacji na realizację zadań własnych;
5) ustawę z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;
6) ustawę z dnia 15 września 2022 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw;
7) ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa;
8) ustawę z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw;
9) ustawę z dnia 5 sierpnia 2022 roku o dodatku węglowym;
10) ustawę z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii;
11) ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
12) ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
Beata Matuszewska poinformowała, że na dzień podjęcia uchwały nr 1882/2023 Zarządu Powiatu Wrzesińskiego z dnia 10 listopada 2023 r. w sprawie projektu uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2024 r. zawarto 14 umów, w tym 7 umów na udzielenie kredytu długoterminowego, 1 umowa poręczenia i 6 umów o dofinansowanie. Zawarto 37 umów obciążających rok budżetowy 2024 r. i podjęto 53 uchwały Rady Powiatu Wrzesińskiego mających wpływ na budżet 2024 r.
Beata Matuszewska przedstawiła założenia do opracowania projektu budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2024 r. przyjęte uchwałą nr 1814/2023 Zarządu Powiatu Wrzesińskiego z dnia 29 sierpnia 2023 r.:
1) plan finansowy zabezpiecza wydatki na zadania nałożone na powiat realizowane w oparciu o istniejącą w dniu 1 września 2023 r. sieć jednostek organizacyjnych;
2) zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty oraz wynagrodzenie osobowe według stanu przewidywanego na dzień 31 grudnia 2023 r., z uwzględnieniem planowanych zmian zatrudnienia;
3) wynagrodzenia osobowe zostały skalkulowane na poziomie kwot zaplanowanych w uchwale budżetowej na 2023 r. (tj. z uwzględnieniem całorocznych skutków zmian wysługi lat) pomniejszonych o odprawy emerytalne i rentowe oraz nagrody jubileuszowe;
4) wydatki bieżące pozapłacowe na działalność statutową jednostek organizacyjnych powiatu zaplanowano na poziomie kwot zaplanowanych w uchwale budżetowej na 2023 r. z wyłączeniem wydatków jednorazowych oraz wydatków na zadania kończone w 2023 r., które nie wymagają kontynuacji w 2024 r.;
5) podstawę kalkulowania wydatków na zadania przyjęte lub powierzone stanowią zawarte, bądź przewidziane do podpisania porozumienia obejmujące zadania na 2024 r.;
6) minimalne wynagrodzenie za pracę w 2024 r. uwzględniono w wysokości 4.242,00 zł (w okresie od stycznia do czerwca) oraz kwoty 4.300,00 zł (w okresie od lipca do grudnia). Minimalne wynagrodzenie zostało skorygowane w związku z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. Przyjęto w projekcie budżetu zgodnie z ww. rozporządzeniem minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości 4.242,00 zł od stycznia 2024 r., natomiast od lipca 2024 r. w wysokości 4.300,00 zł;
7) za podstawę naliczenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przyjęto stawkę odpisu podstawowego:
a) dla pracowników niebędących nauczycielami (pracowników samorządowych) przyjmując 37,50% wartości wynagrodzenia będącego podstawą do obliczania odpisu w wysokości 5.104,90 zł, to jest 1.914,34 zł,
b) zwiększenia na każdą osobę zatrudnioną w stosunku, do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności 6,25% od kwoty 5.104,90 zł, to jest 319,06 zł,
c) na każdego emeryta i rencistę, nad którym zakład sprawuje opiekę 6,25% od kwoty 5.104,90 zł, to jest 319,06 zł,
d) dla nauczycieli przyjmując kwotę bazową do obliczania odpisu w wysokości 3.537,80 zł, to jest (3.537,80 zł x 110%) - 3.891,58 zł;
8) przy kalkulacji wydatków budżetowych z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i na Fundusz Pracy zakłada się, że wysokość składek: na ubezpieczenie społeczne wyniesie: emerytalne 9,76%, rentowe 6,5%, wypadkowe - w zależności od kategorii ryzyka dla grup działalności, ustalone przez ZUS od dnia 1 kwietnia 2023 r., składki na Fundusz Pracy 2,45%;
9) dodatkowe wynagrodzenie roczne kalkuluje się, zgodnie z ustawowo określonymi zasadami, w wysokości 8,5 % przewidywanego do otrzymania przez pracowników za 2023 r. wynagrodzenia za pracę. Przy kalkulacji ujęto rzeczywiste wykonanie za okres od stycznia do sierpnia 2023 r. oraz planowaną wielkość w okresie od września do grudnia 2023 r.;
10) plany finansowe szkół zostały ustalone na podstawie danych wynikających z arkuszy organizacyjnych zatwierdzonych na rok szkolny 2023/2024 i sprawozdań statystycznych, z uwzględnieniem danych mających istotny wpływ na koszty funkcjonowania jednostek;
11) wynagrodzenia dla nauczycieli i pochodne od tych wynagrodzeń zostały skalkulowane na poziomie uchwały budżetowej na 2023 r. z uwzględnieniem zmian dokonywanych w trakcie roku budżetowego. Planowane zatrudnienie wynika z przyjętych arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2023/2024;
12) dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych zostały zaplanowane na podstawie wniosków złożonych przez organy prowadzące szkoły, w których określono planowaną liczbę uczniów szkoły;
13) dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli uwzględniono w wysokości 0,8% planowanych wynagrodzeń dla nauczycieli;
14) wydatki na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalno - rentowe, koszty awansu zawodowego, odszkodowania z tytułu chorób zawodowych nauczycieli, środki na nauczanie indywidualne, remonty, nagrody starosty dla nauczycieli zostały uwzględnione w rezerwie;
15) budżet dla jednostek, które realizują zadania z zakresu administracji rządowej został skalkulowany na poziomie otrzymanej dotacji od Wojewody.
Beata Matuszewska poinformowała, że w projekcie budżetu na 2024 r. zabezpieczono środki na PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) w kwocie 276.207,36 zł. W projekcie na 2024 r. zostały wyodrębnione kwoty na:
Beata Matuszewska przedstawiła złożone wnioski mające wpływ na budżet 2024 r.:
1) wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „Modernizacja i rozbudowa Centrum Oświatowego w celu realizacji projektu pn. „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego” (wniosek rozpatrzony pozytywnie);
2) wniosek o dofinansowanie w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 na realizację projektu pn.: „Wsparcie deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej w podregionie konińskim” (wniosek rozpatrzony pozytywnie);
3) wnioski złożone do Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego – Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (Powiat) na dwa zadania drogowe:
a) „Rozbudowa drogi powiatowej nr 2917P na odcinku Kołaczkowo - Zieliniec w zakresie budowy ścieżki pieszo-rowerowej” na kwotę 1.092.629,85 zł (wniosek został rozpatrzony pozytywnie z kwotą dofinansowania 874.103,88 zł, co stanowi 80% kwoty z wniosku),
b) „Rozbudowa odcinka drogi powiatowej nr 2948P Września – Graboszewo w m. Września” na kwotę 6.299.108,38 zł (wniosek został rozpatrzony pozytywnie z kwotą dofinansowania 4.409.375,86 zł, co stanowi 70% kwoty z wniosku);
4) wniosek o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład - Programu Inwestycji Strategicznych pn.: „Modernizacja drogi powiatowej nr 2908P Sarnice – Mikuszewo (wniosek został rozpatrzony pozytywnie);
5) wniosek o dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków zadania pn.: „Renowacja elewacji zewnętrznej dawnego kościoła ewangelickiego pełniącego rolę Powiatowej Sceny Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu (wniosek został rozpatrzony pozytywnie);
6) wniosek o objęcie dopłatą w 2024 r. realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przez dopłatę do ceny usługi (wniosek nie został jeszcze rozpatrzony);
7) wniosek do Ministra Sportu i Turystyki o dofinansowanie zadania inwestycyjnego w ramach programu Sportowa Polska Program Rozwoju Lokalnej Infrastruktury Sportowej Edycja 2023 – „Budowa boisk przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni – etap II (wniosek nie został jeszcze rozpatrzony).
8) Wnioski/petycje złożone do budżetu:
a) wniosek proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Andrzeja Apostoła w Nekli o dofinansowanie prac związanych z renowacją witraży z wykonaniem oszklenia zewnętrznego w zakrystii kościoła parafialnego na kwotę 15.000,00 zł (wniosek rozpatrzony pozytywnie na kwotę 10.000,00 zł);
b) wniosek proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej św. Michała Archanioła w Targowej Górce o dofinansowanie prac renowacyjnych ołtarza bocznego (północnego) w kościele pw. Św. Michała Archanioła w Targowej Górce na kwotę 20.000,00 zł (wniosek został rozpatrzony negatywnie, ponieważ została udzielona dotacja dla parafii na poniższe zadanie);
c) wniosek proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej św. Michała Archanioła w Targowej Górce o dofinansowanie konserwacji drewnianej dzwonnicy przy kościele pw. Św. Michała Archanioła w Targowej Górce na kwotę 15.000,00 zł (wniosek rozpatrzony pozytywnie na kwotę 10.000,00 zł);
d) wniosek proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Grabowie Królewskim o dofinansowanie prac konserwatorskich drewnianych schodów wraz z balustradą na chór w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Grabowie Królewskim na kwotę 25.000,00 zł (wniosek rozpatrzony pozytywnie na kwotę 10.000,00 zł);
e) wniosek radnego Rady Powiatu Wrzesińskiego Grzegorza Trochy o ujęcie w planach inwestycyjnych na 2024 r. środków finansowych na budowę boiska wielofunkcyjnego przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni. Powiat Wrzesiński złożył wniosek do Ministra Sportu i Turystyki o dofinansowanie ww. zadania (wniosek nie został jeszcze rozpatrzony);
f) wniosek radnego Rady Miejskiej we Wrześni Bogumiła Kwiatkowskiego o ujęcie w budżecie powiatu na 2024 r. szeregu działań, m.in. o zaangażowanie środków finansowych oraz zwiększenie działań w zakresie poprawy jakości rzeki Wrześnica oraz Zalewu Lipówka. W przedłożonym projekcie budżetu nie przewidziano działań związanych z poprawą stanu wody w rzece Wrześnica oraz Zalewie Lipówka. Zbiornik Lipówka oraz rzeka Wrześnica stanowią własność Skarbu Państwa pozostającą w Zarządzie Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie;
g) wniosek radnego Rady Miejskiej we Wrześni Bogumiła Kwiatkowskiego dotyczący m.in. zaangażowania środków finansowych w kwocie 150. 000,00 zł na stypendia sportowe dla zawodników i trenerów. Podobnie jak w latach ubiegłych, w budżecie na 2024 r. Zarząd Powiatu Wrzesińskiego zabezpiecza środki przeznaczone na stypendia zarówno dla zawodników jak i trenerów. Na zadania z zakresu sportu w budżecie na 2024 r. zabezpieczono kwotę 305.400,00 zł, w tym 40.000,00 zł za osiągnięte wyniki sportowe oraz nagrody dla trenerów prowadzących szkolenia zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym;
h) wnioski:
Podobnie jak w latach ubiegłych, w budżecie na 2024 r. Zarząd Powiatu Wrzesińskiego zabezpiecza środki przeznaczone na wsparcie lub zabezpieczenie realizacji następujących działań inwestycyjnych i bieżących w Szpitalu Powiatowym we Wrześni:
- „Rozbudowa budynków, budowli i instalacji oraz zakup sprzętu medycznego dla Szpitala Powiatowego we Wrześni”,
- „Wyposażenie środowisk informatycznych wojewódzkich, powiatowych i miejskich podmiotów leczniczych w narzędzia informatyczne umożliwiające wdrożenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej oraz stworzenie sieci wymiany danych między podmiotami leczniczymi samorządu województwa”,
- „Zapewnienie utrzymania operatorskiego Systemu EDM umożliwiającego prowadzenie przez Szpital Powiatowy we Wrześni Sp. z o. o. w restrukturyzacji elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym usług e-dokumentacja i e-rejestracja;
i) wniosek radnego Rady Miejskiej we Wrześni Bogumiła Kwiatkowskiego dotyczący utrzymanie zieleni we Wrześni i powiecie wrzesińskim.
W kompetencji Powiatu Wrzesińskiego leży utrzymanie zieleni i realizacja nasadzeń na mieniu stanowiącym własność Powiatu Wrzesińskiego. Zarówno w latach ubiegłych, jak i w budżecie na 2024 r. Zarząd Powiatu zabezpiecza środki przeznaczone na utrzymanie i pielęgnację zieleni przy drogach i obiektach powiatowych;
j) wniosek Burmistrza Gminy Miłosław o przekazanie na rzecz gminy Miłosław działki w Orzechowie o nr ewidencyjnym 545/21, na której mieści się basen lub przygotowanie uchwały Rady Powiatu Wrzesińskiego na dziesięcioletnią dzierżawę (wniosek nie ma wpływu na konstruowanie budżetu na 2024 r.);
k) wnioski złożone do budżetu na 2024 r. dotyczące realizacji zadań drogowych.
Do budżetu wpłynęło 41 wniosków na zadania drogowe na łączną kwotę 34.016.779,16 zł;
9) realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży na 2024 r.
Na moment składania informacji oświatowej liczba uczniów wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w 2024 r. wynosi 199 oraz 57 wychowanków Niepublicznego Ośrodka Rewalidacyjno Edukacyjno Wychowawczego ARKA i Niepublicznego Przedszkola Specjalnego „Magiczny Zakątek” - 7 wychowanków. Łączną kwotę na realizację w/w zadań wyliczono na poziomie 13.310.975,30 zł;
10) liczba oddziałów i liczba uczniów w jednostkach oświatowych (stan na 30 września 2023 r.);
11) stan zatrudnienia w jednostkach oświatowych oraz w pozostałych jednostkach powiatowych
Liczba etatów na dzień 30 września 2023 r. w jednostkach oświatowych oraz pozostałych jednostkach powiatowych w tym w Starostwie Powiatowym wynosiła 727,645 etatu i jest niższa o 15,635 etatu w stosunku do roku poprzedniego (743,28 etatu).
Liczba osób zatrudnionych w jednostkach oświatowych oraz pozostałych jednostkach powiatowych w tym w Starostwie Powiatowym według stanu na dzień 30 września 2023 r. wynosi 803 osób i jest niższa o 10 osób w stosunku do roku poprzedniego (813 osób).
Informacje znajdują się w materiale informacyjnym do projektu budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2024 r. (od strony 3 do strony 50), który stanowi załącznik nr 2 do uchwały nr 1882/2023 Zarządu Powiatu Wrzesińskiego z dnia 10 listopada 2023 r.
Beata Matuszewska przedstawiła w formie multimedialnej projekt budżetu na 2024 r. w odniesieniu do lat ubiegłych.
Uzasadnienie do projektu budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2024 r. znajduje się w załączniku nr 2 do uchwały nr 1882/2023 Zarządu Powiatu Wrzesińskiego z dnia 10 listopada 2023 r.
Radny Grzegorz Trocha poinformował, że na zadanie pn.: „Rozbudowa odcinka drogi powiatowej nr 2948P Września – Graboszewo w m. Września” złożono wniosek na kwotę 6.299.108,38 zł. Dodał, że wniosek został rozpatrzony pozytywnie z kwotą dofinansowania 4.409.375,86 zł, a w budżecie na realizację tego zadania zaplanowana jest kwota 8.097.000,00 zł, czyli o ponad 2.000.000,00 zł. więcej. Zapytał, z czego wynika taka różnica.
Beata Matuszewska odpowiedziała, że różnica wynika z tego, że pozostała kwota dotyczy wykupu gruntów (1.500.000,00 zł) i nadzorów (500.000,00 zł), których nie można było uwzględnić we wnioskowanej kwocie.
Radna Wiesława Kowalska poinformowała, że ta kwota była uwzględniona we wniosku o kredyt na realizacje tego zadania.
Beata Matuszewska odpowiedziała, że tak, ale kredyt został zdjęty z budżetu na ostatnim posiedzeniu Rady Powiatu Wrzesińskiego.
Beata Matuszewska poinformowała, że zaplanowano dochody budżetu na 2024 r. w łącznej kwocie 144.277.381,27 zł, w tym: dochody bieżące w kwocie 121.357.856,78 zł, które stanowią 84,11% wszystkich dochodów i dochody majątkowe w kwocie 22.919.524,49 zł, które stanowią 15,89% wszystkich dochodów. Dodała, że dochody przewyższają wydatki, w związku z tym powstała nadwyżka budżetowa w kwocie 6.803.238,75 zł. Dopowiedziała, że prognozowane w projekcie dochody bieżące przewyższają planowane wydatki bieżące o kwotę 36.663,06 zł, w związku z powyższym zostały spełnione wymogi z art. 242 ustawy o finansach publicznych, z którego wynika, że Rada Powiatu nie może uchwalić budżetu Powiatu, w którym prognozowane wydatki bieżące przekroczyłyby dochody bieżące. Poinformowała, że określa się łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu w wysokości 8.603.238,75 zł i łączną kwotę planowanych przychodów budżetu w wysokości 1.800.000,00 zł.
Beata Matuszewska poinformowała, że udziały powiatów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa wynoszą 28.618.551,00 zł, z tego:
1) wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) – 25.701.906,00 zł;
2) wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) – 2.916.643,00 zł.
Dodała, że subwencja ogólna dla powiatu wynosi 68.537.893,00 zł, z tego:
1) cześć oświatowa – 62.058.813,00 zł;
2) część wyrównawcza – 4.893.427,00 zł;
3) część równoważąca – 1.585.653,00 zł.
Poinformowała, że na dochody bieżące składają się:
1) dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych odrębnymi ustawami na 2024 r. w wysokości 10.325.509,00 zł,;
2) dotacje celowe na realizację zadań wykonywanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej na 2024 r. w wysokości 300.560,00 zł;
3) dotacje celowe na realizację zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego na 2024 r. w wysokości 489.582,78 zł;
4) środki z Funduszu Pomocy z przeznaczeniem na pomoc obywatelom Ukrainy na 2024 r. w wysokości 1.605.505,60 zł;
5) dotacje i środki zewnętrze na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ufp na 2024 r. w wysokości 3.889.234,35 zł;
6) środki pochodzące z Rządowego Funduszu Polski Ład na 2024 r. w wysokości 1.425.000,00 zł;
7) środki pochodzące z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na 2024 r. w wysokości 5.283.479,74 zł;
8) środki pochodzące z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków na 2024 r. w wysokości 980.000,00 zł.
Natomiast jeśli chodzi o dochody majątkowe, to znaczny wpływ na nie mają:
1) dofinasowanie zadania pn.: „Rozbudowa drogi powiatowej nr 2917P na odcinku Kołaczkowo - Zieliniec w zakresie budowy ścieżki pieszo rowerowej” realizowanego ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Całkowita wartość zadania wynosi 1.092.629,85 zł, w tym kwota dofinansowania 874.103.88 zł i środki własne w kwocie 218.525,97 zł;
2) dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na zadanie majątkowe pn.: „Rozbudowa odcinka drogi powiatowej nr 2948P Września – Gozdowo – Graboszewo w m. Września w kwocie 4.409.375,86 zł;
3) wstępna promesa dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych na realizację inwestycji: „Modernizacja drogi powiatowej nr 2908P Sarnice - Mikuszewo”. Promesa wystawiona do kwoty 1.425.000,00 zł;
4) wstępna promesa dofinansowania inwestycji z Rządowego Programu odbudowy Zabytków na realizację inwestycji pn.: „Renowacja elewacji zewnętrznej dawnego kościoła ewangelickiego pełniącego rolę Powiatowej Sceny Kultury Zamkowa w Miłosławiu”. Promesa wystawiona do kwoty 980.000,00 zł;
5) dofinansowanie projektu pt. „Modernizacja i rozbudowa Centrum Oświatowego w celu realizacji projektu pn. „Rozwój szkolnictwa zawodowego na terenie powiatu wrzesińskiego”” w kwocie 3.579.364,75 zł;
6) wpływy ze sprzedaży składników majątkowych (sprzedaż drewna z wycinki) - 6.000,00 zł;
7) wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości - 11.645.680,00 zł.
Beata Matuszewska poinformowała, że wydatki budżetowe na 2024 r. zaplanowano w kwocie 137.474.142,52 zł, w tym wydatki bieżące 121.321.193,72 zł, które stanowią 88,25% wszystkich wydatków i wydatki majątkowe 16.152.948,80 zł, które stanowią 11,75% wszystkich wydatków. Dodała, że wydatki majątkowe to min.:
1) inwestycje drogowe zaplanowane w łącznej kwocie 13.479.127,80 zł:
a) „Rozbudowa odcinka drogi powiatowej nr 2948P Września – Gozdowo -Graboszewo w m. Września” - 8.097.097,73 zł,
b) „Rozbudowa drogi powiatowej nr 2917P na odcinku Kołaczkowo - Zieliniec w zakresie budowy ścieżki pieszo-rowerowej ” - 1.092.629,85 zł,
c) „Modernizacja drogi powiatowej nr 2908P Sarnice - Mikuszewo” – 1.500.000,00 zł,
d) „Przebudowa drogi powiatowej nr 2913P na odcinku Bugaj - Gorzyce - Łagiewki” - wykonanie dokumentacji projektowej - 110.500,00 zł,
e) „Przebudowa drogi powiatowej nr 3665P w m. Targowa Górka, ul. Średzka” - 726.432,77zł,
f) „Przebudowa drogi powiatowej nr 2926P Gozdowo - Nowa Wieś Królewska” - 748.225,75 zł,
g) „Przebudowa drogi powiatowej nr 3015P - budowa chodnika w m. Pyzdry” – wykonanie dokumentacji projektowej - 70.000,00 zł,
h) „Przebudowa drogi powiatowej nr 4180P - budowa chodnika w m. Lisewo” – wykonanie dokumentacji projektowej - 50.000,00 zł,
i) „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 2900 Pyzdry – Sporne” - 584.241,70 zł,
j) „Przebudowa drogi powiatowej nr 2907P - budowa chodnika w m. Czeszewo” - wykonanie dokumentacji projektowej - 50.000,00 zł,
k) „Przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 3666P Zberki - gr. Powiatu - Miłosław” - 450.000,00 zł;
2) „Studium wykonalności - Modernizacja ewidencji gruntów i budynków Gminy Kołaczkowo” - 30.000,00 zł,
3) „Modernizacja istniejącej infrastruktury teleinformatycznej służącej realizacji zadań z zakresu geodezji i kartografii” - 30.000,00 zł;
4) „Modernizacja pracowni gastronomicznej w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących” - 165.150,00 zł,
5) „Budowa ogrodzenia przy Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących” - 18.000,00 zł,
6) „Modernizacja schodów w budynku A w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących” - 19.000,00 zł;
7) „Modernizacja oświetlenia w sali gimnastycznej Zespołu Szkół Politechnicznych” - 12.100,00 zł;
8) „Adaptacja pomieszczeń sal przedszkolnych w Zespole Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka we Wrześni” - 25.900,00 zł;
9) „Renowacja elewacji zewnętrznej dawnego kościoła ewangelickiego pełniącego rolę Powiatowej Sceny Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu” - 1.050.000,00 zł;
10) „Budowa boisk przy Zespole Szkół Zawodowych nr 2 we Wrześni - II etap” – 336.505,00 zł;
11) zakupy inwestycyjne:
a) „Zakup samochodu ciężarowego na potrzeby realizacji zadań na drogach powiatowych” – 180.000,00 zł,
b) „Zakup dostawczego auta służbowego na potrzeby Starostwa Powiatowego we Wrześni” – 80.000,00 zł,
c) „Cyberbezpieczny Samorząd” – 67.166,00 zł;
12) dotacja dla Województwa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na dofinansowanie opracowania koncepcji projektowej wraz z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy nowego odcinka drogi od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 432 z drogą krajową nr 15 (w m. Obłaczkowo) do drogi krajowej nr 92 (we Wrześni) – 100.000,00 zł;
13) wpłata jednostek na Państwowy Fundusz celowy na „Dofinansowanie do zadania pn.: „Zakup radiowozu w wersji oznakowanej dla Komendy Powiatowej Policji we Wrześni” - 60.000,00 zł.
Beata Matuszewska przedstawiła co składa się na wydatki bieżące, które stanowią łączną kwotę 121.321.193,72 zł:
1) wydatki jednostek budżetowych - 107.678.164,66 zł:
a) wynagrodzenia i składki od nich naliczane - 81.250.809,90 zł,
b) wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań 26.427.354,76 zł;
2) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym - 2.000.000,00 zł;
3) świadczenia na rzecz osób fizycznych 2.460.944,01 zł;
4) dotacje na zadania bieżące 1.284.678,65 zł;
5) obsługa długu 1.565.760,80 zł;
6) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego - 331.645,60 zł (wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań).
Przedstawiła zadania, jakie będą realizowane z wydatków bieżących w powyższym zakresie.
Beata Matuszewska poinformowała, że w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia w budżecie na 2024 r. zabezpieczono kwotę 1.200.000,00 zł. Dodała, że subwencja oświatowa jest niewystarczająca i na 2024 r. w zakresie oświaty brakuje już 317.000,00 zł.
Radny Mikołaj Kubiaczyk zapytał, czy przebudowa ul. Średzkiej w Targowej Górce będzie polegać na wykonaniu nakładki i warstwy ścieralnej oraz ewentualnym utwardzeniu poboczy.
Beata Matuszewska odpowiedziała, że przebudowa ul. Średzkiej w Targowej Górce będzie polegać na wykonaniu nakładki i warstwy ścieralnej oraz ewentualnym utwardzeniu poboczy oraz poszerzeniu poboczy. Dodała, że długość tej przebudowy obejmie 800 m drogi.
Radny Przemysław Hirschfeld zapytał, ile potrzeba jeszcze środków finansowych, aby zakończyć całkowicie renowację kościoła ewangelickiego, czyli Powiatowej Sceny Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu”.
Anna Wolska-Wróblewska, naczelnik Wydziału Inwestycji, Zamówień Publicznych i Funduszy Europejskich odpowiedziała, że temat renowacji Powiatowej Sceny Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu jest zadaniem cały czas realizowanym. Dodała, że aktualnie trwają prace remontowe na zewnątrz budynku.
Beata Matuszewska dopowiedziała, że może warto oszacować koszty prac, które należy wykonać jeszcze w kościele w Miłosławiu, ale czy warto wydawać środki na wykonanie kosztorysu, kiedy koszty co chwila się zmieniają. Dodała, że można wykonać poglądowy kosztorys na podstawie kwot, które były składane we wnioskach do budżetu.
Przemysław Hirschfeld dodał, że każdy inwestor zawsze szacuje koszty prac, które należy jeszcze wykonać. Dopowiedział, że rozumie, iż jest to zabytek, ale za każdym razem przy przyjmowaniu budżetu, czy zmianach do budżetu są zabezpieczane środki na Powiatową Scenę Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu.
Starosta wrzesiński poinformował, że Powiatowa Scena Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu jest obiektem zabytkowym, który jest modernizowany i remontowany od kilkunastu lat, co będzie kontynuowane przez kolejne lata w zależności od możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych na ten cel. Dodał, że prace, które były wykonane do tej pory były w większości pokrywane z otrzymanych dofinansowań przy niewielkim wkładzie środków własnych powiatu. Dopowiedział, że mimo modernizacji, obiekt jest cały czas użytkowany. Poinformował, że odbywają się w nim różnego rodzaju wystawy, eventy i koncerty. Uważa, że nie ma potrzeby ustalania harmonogramu prac wykonywanych na terenie obiektu, ponieważ są one uzależnione od pozyskanych środków z zewnątrz. Poinformował, że inne zabytki tj. parafie otrzymują co roku od Powiatu Wrzesińskiego dotacje oraz pozyskują środki z innych źródeł zewnętrznych. Dodał, że w momencie przejęcia przez Powiat kościoła w Miłosławiu był on obiektem porzuconym i zaniedbanym, a dziś służy nie tylko Powiatowi Wrzesińskiemu, ale także Gminie Miłosław i innym podmiotom np. operze poznańskiej, kiedy trwał w niej remont przedstawienia odbywały się Powiatowej Scenie Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu.
Radny Marek Kołodziejczyk poinformował, że to ważne, iż Powiat angażuje się w modernizację zabytków, że pozyskuje dofinansowania na ich odnowę. Dodał, że uważa, iż pytanie radnego Przemysława Hirschfelda dotyczyło ustalenia harmonogramu po to, aby ustalić jakie prace powinny zostać wykonane jeszcze w kościele w Miłosławiu i oszacować ewentualne wydatki, aby móc zacząć modernizować inne obiekty zabytkowe na terenie powiatu wrzesińskiego.
Starosta wrzesiński poinformował, że co roku w budżecie Powiatu są zabezpieczane środki z przeznaczeniem na inne obiekty zabytkowe m.in. kościoły parafialne na witraże, renowacje obrazów czy zabytkowe chrzcielnice.
Wiesława Kowalska poinformowała, że nie pochwala wydatkowania co roku ogromnych kwot na modernizację tylko jednego zabytku. Dodała, że na inne zabytki np. kościoły o kodzie kulturowym: katolickim i chrześcijańskim zabezpieczane są środki w budżecie w kwocie tylko 10.000,00 zł na parafię. Dopowiedziała, że według przeprowadzonego badania ankietowego, które potrzebne było do opracowania strategii rozwoju powiatu wrzesińskiego, w ocenie mieszkańców ważne są wydarzenia kulturalne, ale również zauważają zły stan dróg powiatowych. Uważa, że priorytetem Zarządu Powiatu powinien być rozwój równomierny w całym powiecie w każdej dziedzinie, a nie wydatkowanie środków z budżetu tylko na wybrane obiekty i cele. Zapytała, czy Powiatowa Scena Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu jest własnością Powiatu Wrzesińskiego, czy też nie, ponieważ różne źródła podają odmienne informacje. Poinformowała, że kolejnym obiektem, który pochłania ogromne środki budżetu Powiatu jest Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach. Dodała, że na ten cel co roku są zabezpieczane wysokie środki finansowe w budżecie. Dopowiedziała, że Centrum w Grzymysławicach nie przyniosło zamierzonych celów, które planowano. Poinformowała, że ma nadzieję, że kościół w Miłosławiu zostanie sprzedany i Powiat pozbędzie się zabytku, który nie jest zabytkiem naszej kultury i skupi się na polskich zabytkach np. oficynie w Kołaczkowie, którą chciała przejąć Gmina Kołaczkowo mająca plan na zagospodarowanie obiektu na cele kulturalne, jednak odmówiono bezpłatnego przekazania gminie zabytku uzasadniając tym, że byłoby to nieracjonalne wydatkowanie dla budżetu Powiatu.
Starosta wrzesiński odpowiedział, że Powiatowa Scena Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu jest własnością Powiatu Wrzesińskiego. Poinformował, że wszystkie prace wykonywane na terenie obiektu są realizowane w ramach pozyskanych środków zewnętrznych. Dodał, że Powiat ubiega się również o środki na pozostałe obiekty zabytkowe. Dopowiedział, że jeśli chodzi o drogi powiatowe, to w projekcie budżetu na 2024 r. zaplanowane są środki finansowe na inwestycje drogowe, na które również Powiat stara się pozyskiwać dofinansowania z zewnątrz.
Wiesława Kowalska poinformowała, że Powiat Wrzesiński był jednym z powiatów Województwa Wielkopolskiego, które najmniej pozyskało środków zewnętrznych. Dodała, że inne jednostki samorządowe potrafią w trakcie roku dokonać przebudowy i remontu ponad 20 km dróg np. Kalisz. Uważa, że inwestowanie środków na Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach i Powiatową Scenę Kultury ZAMKOWA w Miłosławiu nie jest związane w ogóle z rozwojem Powiatu.
Przemysław Hirschfeld poinformował, że wcześniej pytał o ekspertyzę stanu technicznego zabytku, aby móc określić jakie będą potrzebne jeszcze środki finansowe na wydatki związane z remontem obiektu. Dodał, że nie wykonanie ekspertyzy stanu technicznego zabytku nie jest racjonalnym działaniem.
Starosta wrzesiński poinformował, że środki finansowe na remont dachu, zewnętrzne prace przy obiekcie, czy zabezpieczenie wieży zostały zaplanowane w poprzednich budżetach Powiatu, które były uchwalone przez Radę Powiatu Wrzesińskiego. Dodał, że zabytek jest w dobrym stanie i zabezpieczony, ale aby móc kontynuować podnoszenie standardów tego obiektu, to do każdej części prac remontowych potrzebna będzie ekspertyza konserwatorska oraz wszystkie prace na zewnątrz i wewnątrz budynku będą realizowane pod nadzorem konserwatora zabytków. Dopowiedział, że ekspertyzy są wykonywane na bieżąco, nie ma potrzeby dokonywania ich na realizację potencjalnych prac zaplanowanych na najbliższe kilkanaście lat. Poinformował, że większość spraw, które związane były z zabezpieczeniem technicznym obiektu zostały wykonane w ubiegłych latach. Dodał, że to ministerstwo decyduje o przyznaniu i wysokości dofinansowania na złożone wnioski. Dopowiedział, że w budżecie na 2024 r. zaplanowane są znaczące środki finansowe na drogi powiatowe, w tym na zadania bieżące i inwestycje drogowe. Poinformował, że budżet jest planowany tak, aby środki były zabezpieczone w każdej dziedzinie, czy to na zadania drogowe, czy na tworzenie bazy do kształcenia zawodowego.
Krzysztof Strużyński zapytał, jak wygląda realizacja cyfryzacji geodezyjnych rejestrów publicznych Powiatu Wrzesińskiego na terenie Gminy Pyzdry.
Marek Kołodziejczyk poruszył temat utrzymania dróg powiatowych. Poinformował, że w tej kwestii składał już dwie interpelacje odnośnie ul. Witkowskiej i Szosy Witkowskiej we Wrześni. Dodał, że na tych ulicach jest piach przy krawężnikach, co utrudniania odpływanie wód deszczowych do studzienek. Dopowiedział, że pytał, kiedyś o harmonogram sprzątania dróg i otrzymał odpowiedź, że są planowane w miarę bieżących potrzeb. Poinformował, że minęły dwa lata a na ul. Witkowskiej i Szosa Witkowska we Wrześni nie wykonano prac porządkowych na drodze.
Izabela Karpińska, zastępca naczelnika Wydziału Dróg Powiatowych odpowiedziała, że sprzątanie dróg odbywa się po okresie zimowym.
Radny Stefan Tomczak poinformował, że w VI kadencji pracował i nadal pracuje w Zarządzie Powiatu. Dodał, że słowa o niegospodarności są niezasadne, ponieważ Zarząd analizuje i dyskutuje nad każdą wydatkowaną kwotą budżetu. Dopowiedział, że Zarząd Powiatu spotyka się co najmniej 2 razy w tygodniu i stara się gospodarować bardzo rzetelnie budżetem Powiatu.
Radny Janusz Balcerzak poinformował, że na kwotę dochodów w wysokości ponad 144.000.000,00 zł składają się: subwencje, wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, dotacje, środki z Funduszu Pomocy dla obywateli Ukrainy, środki pochodzące z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, Rządowego Funduszu Polski Ład i Rządowego Programu Odbudowy Zabytków oraz dochód własny w kwocie 22.000.000,00 zł powstały m.in. ze sprzedaży działek, rejestracji pojazdów, udostępniania map przez wydział geodezji. Dodał, że natomiast wydatki zaplanowano w kwocie ponad 137.000.000,00 zł, na które składają się: 81.250.000,00 zł (wynagrodzenie dla 727 etatów), dochody jednostek i środki na ich działalność statutową w kwocie 26.500.000,00 zł, poręczenia i gwarancje w wysokości 2.000.000,00 zł, obsługa długu publicznego na kwotę 1.500.000,00 zł, spłata kredytu na kwotę 8.600.000,00 zł oraz na inwestycje zaplanowano 16.000.000,00 zł. Dopowiedział, że mimo, iż budżet na 2024 r. jest większy niż był w 2023 r. to wydatki majątkowe są mniejsze. Poinformował, że dług powiatu na koniec 2023 r. wynosił 26.000.000,00 zł, a na 2024 r. planowany jest w wysokości 17.500.000,00 zł, czyli będzie znaczna spłata zaciągniętego kredytu. Dodał, że martwi go sytuacja w szkołach ponadpodstawowych, ponieważ liczba etatów nauczycieli w szkołach pozostaje bez zmian, ale następuje wzrost liczby uczniów, czy nie będzie miało to negatywnego wpływu na wyniki matur albo niekorzystnie wpłynie na realizację programu nauczania w szkołach. Zwrócił uwagę na nierównomierne rozłożenie środków finansowych na realizację zadań drogowych i na to, że na realizację niektórych dróg wykonana jest już dokumentacja projektowa, co umożliwia wystąpienie z wnioskiem o dofinansowanie. Dopowiedział, że na drogi w Gminie Nekla nie ma wykonanych dokumentacji projektowych oraz, że Gmina Nekla jest najmniejszym obciążeniem dla budżetu powiatu, ponieważ na jej terenie nie funkcjonują żadne jednostki powiatu.
Mikołaj Kubiaczyk zapytał, czy zaplanowana kwota w wysokości 8.000.000,00 zł na przebudowę ul. Kościuszki we Wrześni wystarczy w 100% na realizację tej inwestycji. Zapytał, czy w projekcie uwzględniono wymianę sieci wodociągowej z przyłączami, która jest w bardzo złym stanie.
Beata Matuszewska odpowiedziała, że na ten moment nie wiadomo, czy kwota 8.000.000,00 zł będzie wystarczająca na realizację inwestycji. Dodała, że podczas wykonywania robót budowlanych mogą pojawić się nieplanowane roboty.
Starosta wrzesiński poinformował, że odbyło się spotkanie z przedstawicielem Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji we Wrześni w sprawie przebudowy ul. Kościuszki we Wrześni. Dodał, że wskazano odcinki drogi, które wymagają wymiany infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej m.in. skrzyżowanie ul. Kościuszki z ul. Kilińskiego. Dopowiedział, że zostało to wszystko uwzględnione w dokumentacji technicznej.
Grzegorz Trocha zapytał, czy zaplanowane środki na bieżące utrzymanie dróg w kwocie 2.200.000,00 zł są wystarczające na bieżące utrzymanie dróg. Poinformował, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jest zobowiązana rozpatrywać wnioski i petycje mieszkańców, które dotyczą przeważnie dróg powiatowych. Dodał, że członkowie tej komisji zaproponowali, aby wykonać analizę stanu technicznego dróg powiatowych, a następnie ustalić harmonogram, które drogi wymagają modernizacji w pierwszej kolejności. Dopowiedział, że na 2024 r. było złożonych do budżetu 41 wniosków dotyczących dróg powiatowych na kwotę 38.000.000,00 zł. Poinformował, że jeśli nie będzie się dbać o bieżące utrzymanie dróg to zapotrzebowanie będzie znacznie większe.
Mikołaj Kubiaczyk zapytał, co składa się na kwotę zadłużenia w wysokości 26.000.000,00 zł.
Beata Matuszewska odpowiedziała, że kwota 26.000.000,00 zł dotyczy zaciągniętych kredytów przez Powiat.
Wiesława Kowalska poinformowała, że złoży na piśmie zapytanie, czy Powiat składał jeszcze inne wnioski o dofinansowanie inwestycji drogowych oprócz wniosku na ul. Kościuszki we Wrześni.
Mikołaj Kubiaczyk zapytał, czy kwota, o jaką wnioskował Wydział Dróg Powiatowych do Zarządu Powiatu została uwzględniona w budżecie na 2024 r. Zapytał, czy w ramach bieżącego utrzymania dróg uwzględniono m.in. uzupełnianie poboczy, łatanie dziur, wycinanie krzewów, udrażnianie rowów i przeglądy techniczne przepustów i mostów.
Izabela Karpińska poinformowała, że zapotrzebowanie finansowe na realizację inwestycji drogowych jest ogromne. Dodała, że zabezpieczone środki finansowe na bieżące utrzymanie dróg jest wystarczające na realizację podstawowych zadań wynikających z przepisów prawa i zapewnienie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
Mikołaj Kubiaczyk poinformował, że w 2021 r. radni powiatu Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego złożyli wniosek w sprawie usunięcia zastoiska wodnego w miejscowości Borzykowo. Dodał, że w odpowiedzi poinformowano, że w budżecie na 20222 r. nie ma wystarczających środków na ten cel i zadanie zostanie wykonane w kolejnym roku. Dopowiedział, że problem nadal istnieje i zadanie nie zostało zrealizowane.
Izabela Karpińska poinformowała, że problem z wykonaniem zadania polega na tym, że żaden wykonawca nie wyraził chęci podjęcia się jego realizacji. Dodała, że zastoiska wody powstały po budowie kanalizacji deszczowej wykonanej przez Gminę Kołaczkowo. Dopowiedziała, że w związku z tym, że trwa jeszcze okres gwarancji Gmina Kołaczkowo wystąpiła do firmy budującej tą kanalizację z wnioskiem o usunięcie zastoisk wodnych. Poinformowała, że do końca 2023 r. jest termin na usunięcie usterek. Dodała, że jeśli po naprawie, nadal będą powstawać zastoiska wodne, to wtedy Powiat w ramach własnych środków uwzględni w budżecie odwodnienie tego terenu.
Grzegorz Trocha poinformował, że Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na jednym z posiedzeń udała się na wizję lokalną do miejscowości Osowo, gdzie przeprowadzono dyskusję z mieszkańcami na temat poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dodał, że droga powiatowa w Osowie jest jedną z najbardziej uczęszczanych dróg na terenie powiatu wrzesińskiego. Dopowiedział, że mieszkańcy wnioskowali o zrobienie przejść dla pieszych i utwardzenie poboczy, aby móc bezpiecznie dotrzeć na przystanek autobusowy. Poinformował, że sołtys Osowa otrzymał dokumentację z propozycją poprawy bezpieczeństwa m.in. przejść dla pieszych na tej drodze. Zapytał, czy realizacja tego zadania została ujęta w projekcie budżetu.
Izabela Karpińska odpowiedziała, że Wydział Dróg Powiatowych złożył do budżetu na 2024 r. wniosek odnośnie drogi w Osowie. Poinformowała, że aktualnie w ramach bieżących robót zostały wykonane: wycinka krzewów, remont cząstkowy na przepuście oraz opracowanie koncepcji zmiany ruchu (2 przejścia dla pieszych, oznakowanie skrzyżowania z drogą gminną), która zostanie wprowadzona w 2024 r. Dodała, że jeśli chodzi o utwardzenie poboczy, to zostanie wykonane tylko odcinkowo, ponieważ na samym łuku drogi znajduje się teren prywatny, co uniemożliwia wykonanie tam prac.
Wiesława Kowalska zapytała o drogę we Wrąbczynku i oznakowanie na zakręcie.
Izabela Karpińska odpowiedziała, że trwają prace przygotowawcze do przebudowy przepustu.
Marek Kołodziejczyk zapytał, czy w budynku, w którym funkcjonuje Schronisko dla Osób Bezdomnych planowany jest remont, ponieważ obiekt nie jest w najlepszym stanie.
Starosta wrzesiński odpowiedział, że obiekt jest wydzierżawiony Stowarzyszeniu Monar, który odpowiada za zabezpieczenie środków na utrzymanie budynku.
Marek Kołodziejczyk poinformował, że ul. Witkowska, Szosa Witkowska we Wrześni została oddana w 2018 r. Dodał, że na tej drodze jest problem z odpływem wód deszczowych. Dopowiedział, że na jedną ze swoich interpelacji otrzymał odpowiedź, że studzienki kanalizacyjne są umieszczone zbyt wysoko i aktualnie nie ma możliwości, aby to poprawić, ponieważ nie zostało to uwzględnione w projekcie przebudowy drogi. Poinformował, że przeprowadzono próbę wybicia studzienek, aby zeszły niżej. Dodał, że coś udało się w tej kwestii poprawić, ponieważ woda odpływa, chodź nie w całości.
Mikołaj Kubiaczyk poinformował, że jest zaniepokojony jakością wykonywania inwestycji drogowych realizowanych przez Powiat Wrzesiński. Dodał, że zgłaszał wadę wykonania nawierzchni na drodze Targowa Górka – Mała Górka. Dopowiedział, że ta droga nie dawno została oddana do użytku, a już powstały ubytki. Poinformował, że zgłaszał również wady na odcinku drogi Nowy Folwark – Psary Polskie, gdzie nawierzchnia na pewnym odcinku zaczyna rozsypywać się. Zapytał, co jest przyczyną tego, że w nowo położonej nawierzchni po 2-3 miesiącach powstają ubytki.
Izabela Karpińska odpowiedziała, że są to drogi budowane w 60 – 70 latach. Poinformowała, że na takich drogach powinny zostać wykonane przebudowy kompleksowe wraz z wymianą konstrukcji drogi. Dodała, że powstałe wady, które tworzą się na nowo wyremontowanych drogach mogą wynikać z tego co jest pod powierzchnią nawierzchni, czyli jej konstrukcji. Dopowiedziała, że przeglądy dróg są wykonywane na bieżąco, tak aby móc korzystać z okresu gwarancyjnego. Poinformowała, że wady powstałe na drodze Targowa Górka – Mała Górka został zgłoszone wykonawcy.
Wiesława Kowalska zapytała, czy do starostwa wpłynęła skarg dotycząca wykonania drogi w Kolonii Janowskiej.
Izabela Karpińska odpowiedziała, że skarga wpłynęła. Dodała, że sprawdzono stan drogi i zostanie ona wyrównana na wiosnę, po okresie zimowym.
Wiesława Kowalska poinformowała, że w poprzednich latach ze sprzedaży nieruchomości w Bierzglinku Powiat uzyskiwał przychody w wysokości od 600.000,00 zł do 2.500.000,00 zł. Dodała, że według planu na 2025 r. jest zaplanowana kwota 1.700.000,00 zł. Zapytała, z czego wynika kwota na 2024 r. w wysokości 11.600.000,00 zł.
Waldemar Grzegorek, wicestarosta wrzesiński odpowiedział, że kwota 11.600.000,00 zł wynika z ilości działek przygotowanych pod sprzedaż w 2024 r.
Beata Matuszewska przedstawiła kształtowanie się Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024 – 2029 oraz ujęty w niej wykaz zadań.
Uchwały Zarządu Powiatu Wrzesińskiego z dnia 10 listopada 2023 r.:
1) nr 1881/2023 w sprawie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2024 – 2029;
2) nr 1882/2023 w sprawie projektu uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2024 r.
znajdują się w zbiorze aktów normatywnych Zarządu Powiatu w Wydziale Organizacyjnym pod symbolem klasyfikacyjnym SO.0025.2023.
Pkt 4 Zaopiniowanie projektu uchwały budżetowej Powiatu Wrzesińskiego na 2024 rok i projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2024 - 2029 oraz sformułowanie wniosków.
Po zakończeniu dyskusji przewodniczący komisji przeprowadził odrębne głosowania nad zaopiniowaniem projektów Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024 – 2029 i budżetu powiatu na 2024 rok, w którym wzięło udział 5 członków komisji.
Projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Wrzesińskiego na lata 2024 – 2029 został zaopiniowany pozytywnie 3 głosami „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się” i 0 głosach „przeciw”.
Projekt budżetu Powiatu Wrzesińskiego na 2024 rok został zaopiniowany pozytywnie 3 głosami „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się” i 0 głosach „przeciw”.
Opinia Komisji znajduje się w Wydziale Organizacyjnym pod numerem sprawy SO.0002.28.2023.
W pkt Wolne głosy i wnioski członkowie komisji nie podjęli dyskusji.
Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.
Przewodniczący komisji
/-/ Waldemar Bartkowiak
Protokołowała:
Marta Mittmann
drukuj (Protokół nr 26 / 2023)