Z POSIEDZENIA KOMISJI ZDROWIA I POMOCY SPOŁECZNEJ
z dnia 10 września 2024 r.
Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji otworzył posiedzenie i stwierdził obecność dwunastu członków komisji. Posiedzenie odbyło się w siedzibie Spółki Szpital Powiatowy we Wrześni. W posiedzeniu ze względu na tematykę uczestniczyła Urszula Kosmecka, prezes Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o. w restrukturyzacji.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Przewodniczący komisji przedstawił porządek obrad, a po akceptacji przez członków komisji przystąpił do realizacji jego merytorycznych punktów:
Członkowie komisji jednomyślnie przyjęli przedstawiony porządek obrad.
Pkt 3 Zapoznanie się z oceną funkcjonowania Spółki z o.o. Szpital Powiatowy we Wrześni za pierwsze półrocze 2024 roku.
Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Urszulę Kosmecką, prezes Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o. w restrukturyzacji.
Urszula Kosmecka, prezes Szpitala Powiatowego we Wrześni Sp. z o.o. w restrukturyzacji dokonała analizy rachunku zysków i strat Spółki za pierwsze półrocze 2024 roku, zestawiając go z wynikami osiągniętymi w pierwszej połowie 2023 roku. Obecnie Spółka odnotowuje stratę w wysokości ok. 2.453.000,00 zł, podczas gdy w czerwcu 2023 roku wynosiła ona ok. 772.000,00 zł. Tak znacząca różnica wynika z faktu, że Narodowy Fundusz Zdrowia nie pokrywa nadwykonań w świadczeniach limitowanych, podczas gdy w 2023 roku były one opłacane. Gdyby Narodowy Fundusz Zdrowia pokrywał nadwykonania, strata wyniosłaby ok. 70.000,00 zł. Widać to również w wyniku z działalności podstawowej – w 2023 roku zysk wyniósł ok. 61.000,00 zł, podczas gdy w 2024 roku wzrósł do ok. 481.000,00 zł. Te dane jasno pokazują, że sytuacja finansowa spółki ulega poprawie. Natomiast jeśli nadwykonania nie zostaną opłacone, ogólny wynik finansowy drastycznie się pogorszy i stanie się ujemny.
Porównując przychody z 2023 roku i 2024 roku, widzimy wzrost o 18%. Wzrost kosztów wyniósł natomiast 17%, co sugeruje pozytywną tendencję, ponieważ wzrost przychodów przewyższa wzrost kosztów.
Urszula Kosmecka poinformowała, że w lipcu 2024 roku podwyżki otrzymali pracownicy etatowi, ratownicy medyczni oraz zespoły ratownictwa medycznego. Od października przewiduje się podwyżki dla wszystkich pielęgniarek kontraktowych, a od grudnia dla lekarzy. Obecnie, po lipcowych podwyżkach, porównując miesięczne dochody z kosztami, spółka odnotowuje stratę wynoszącą ok. 60.000,00 zł.
Radny Piotr Rogoziński zapytał, skąd pochodzą fundusze na wypłaty dla pracowników.
Urszula Kosmecka odpowiedziała, że środki na wynagrodzenia są przekazywane z NFZ na podstawie wzrostu wyceny punktów. Ministerstwo Zdrowia nakazuje wprowadzenie podwyżek, jednak nie zapewnia dodatkowych funduszy na ten cel.
Radna Kamila Majorek zapytała, skąd wynika wzrost przychodów o 18%.
Urszula Kosmecka odpowiedziała, że jest to efekt zwiększenia wartości kontraktów oraz wypracowanych nadwykonań. Wykonując więcej usług, generuje się wyższe przychody, ale dodatkowo wzrosła również wartość punktu.
Pkt 4 Przebieg procesu restrukturyzacji.
Przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Urszulę Kosmecką.
Urszula Kosmecka poinformowała, że przebieg procesu restrukturyzacji szczegółowo omówiła na sesji Rady Powiatu Wrzesińskiego w dniu 20 sierpnia 2024 r. Od tego momentu nic się nie zmieniło – sprzeciw w zakresie uznania w spisie wierzytelności zasądzonych kosztów nie został rozstrzygnięty.
Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji zapytał, jaki jest przewidywany czas zakończenia procedury od momentu rozstrzygnięcia sprzeciwu.
Urszula Kosmecka zaznaczyła, że wskaże maksymalne terminy określone w ustawie o restrukturyzacji:
Pkt 5 Plany inwestycyjne Spółki w 2024 roku oraz ich wykonanie.
Przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Urszulę Kosmecką.
Urszula Kosmecka poinformowała, że największą inwestycją w 2024 roku jest modernizacja – doposażenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, której koszt wyniósł ok. 6.432.000,00 zł, a fundusze na ten cel pochodziły z Ministerstwa Zdrowia. Projekt ten został już zakończony pod względem realizacji rzeczowej, a obecnie trwa etap rozliczania finansowego z Ministerstwem. W ramach tej inwestycji zakupiono m.in. tomograf, rentgen, USG, analizatory parametrów krytycznych, kardiomonitory, wózki, zostały również wymienione okna.
Analizując dalej, wskazała pozostałe plany inwestycyjne na 2025 rok, tj.:
Urszula Kosmecka poinformowała, że w tym roku uległ awarii agregat wody lodowej, który odpowiada za klimatyzację pomieszczeń strategicznych, takich jak sale zabiegowe i porodówka. Koszt agregatu wynosi około 800.000,00 złotych.
Radny Piotr Rogoziński zapytał, jak długo trzeba czekać na nowy sprzęt.
Urszula Kosmecka odpowiedziała, że obecnie trwa etap inwentaryzacji i określanie potrzeb – m.in. wymagań dotyczących mocy – co jest częścią przygotowania dokumentacji projektowej i może potrwać do około dwóch miesięcy. Następnie ogłoszenie przetargu zajmie około półtora miesiąca, a produkcja sprzętu około 3 miesięcy.
Urszula Kosmecka poinformowała, że planuje się również budowę lądowiska w Białężycach, przy Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. W tym roku przewidziano kwotę 79.900,00 zł na przygotowanie dokumentacji projektowej. Obecnie oczekuje się na możliwość pozyskania dofinansowania ze środków zewnętrznych na ten projekt.
Radny Piotr Rogoziński zapytał, czy lokalizacja planowanego lądowiska nie jest zbyt odległa od siedziby Szpitala.
Urszula Kosmecka odpowiedziała, że odległość i czas dojazdu do Szpitala zostały ocenione przez odpowiednie organy. Lokalizacja przy Szpitalu nie spełnia wymogów do budowy takiego lądowiska. Dodała, że podczas rozważań o lokalizacji analizowano działki, które były w posiadaniu powiatu, jednak żadna z nich również nie spełniała określonych wymogów.
Urszula Kosmecka zaznaczyła, że w przedłożonym planie inwestycyjnym wkład własny Szpitala w ww. inwestycje wynosi łącznie ok. 3.800.000,00 zł. Kwota ta obejmuje wszystkie wskazane projekty inwestycyjne, z wyjątkiem modernizacji SORu i zakupu karetki, które zostały sfinansowane ze środków zewnętrznych.
Pkt 6 Sytuacja finansowa Spółki – rentowność poszczególnych oddziałów.
Przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Urszulę Kosmecką.
Urszula Kosmecka poinformowała, że najbardziej rentownym oddziałem jest oddział ortopedyczny, który w 2023 roku wygenerował zysk w wysokości ok. 4.600.000,00 zł. Na drugim miejscu plasuje się oddział chirurgiczny z wynikiem ok. 1.440.000,00 zł. Pozostałe oddziały są niestety nierentowne. W przypadku poradni (w Szpitalu funkcjonują: neonatologiczna, onkologiczna, logopedyczna, rehabilitacyjna, pediatryczna, ginekologiczno-położnicza, chirurgii dziecięcej, chirurgii ogólnej, kardiologiczna, ortopedyczna) – wszystkie generują zyski z wyjątkiem poradni rehabilitacyjnej i logopedycznej. Najbardziej dochodowa jest poradnia chirurgii ogólnej z zyskiem na poziomie ok. 250.000,00 zł, następnie poradnia ortopedyczna – ok. 237.000,00 zł oraz poradnia ginekologiczno-położnicza – ok. 200.000,00 zł. Rentowność odnotowano również w zintegrowanym ratownictwie medycznym, transporcie medycznym oraz w „Wieczorynce”.
W 2023 roku dzięki opłatom za nadwykonania ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia – Zakład Opiekuńczo-Leczniczy osiągnął zysk w wysokości ok. 365.000,00 zł dysponując 38 łóżkami. Tomografia komputerowa przyniosła zysk na poziomie około 1.266.000,00 zł (od 2021 roku obserwowany jest wzrost liczby wykonywanych badań, co dodatkowo zwiększa dochody szpitala).
Urszula Kosmecka poinformowała, że największe straty generuje oddział położniczo-ginekologiczny, który odnotował ok. 3.651.000,00 zł straty. Drugim deficytowym oddziałem jest oddział intensywnej terapii z roczną stratą na poziomie ok. 2.120.000,00 zł oraz oddział dziecięcy – ok. 1.200.000,00 zł straty. Główne źródła strat to m.in. kosztowne procedury medyczne, które są niedostatecznie finansowane przez NFZ, wysokie wynagrodzenia personelu medycznego, koszty utrzymania poszczególnych oddziałów oraz wymogi związane z utrzymywaniem wysokich standardów.
Dariusz Jurewicz, przewodniczący komisji poinformował, ze oddziały przynoszące straty generują łącznie ok. 7.000.000,00 zł. Mimo że ich likwidacja poprawiłaby wyniki finansowe szpitala, nikt nie rozważa takich decyzji, aby nie pozbawić mieszkańców dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej. Niemniej jednak, jeśli nierentowność tych oddziałów będzie się utrzymywać, wówczas powiat jako właściciel będzie się musiał zmierzyć z koniecznością podjęcia tych trudnych decyzji.
Pkt 7 Kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia – wykonanie w 2024 roku oraz perspektywa na 2025 rok.
Przewodniczący komisji poprosił o przedstawienie punktu Urszulę Kosmecką.
Urszula Kosmecka poinformowała, że w zakresie kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia Szpital ma jedną umowę sieciową - ryczałt (stała miesięczna kwota) oraz 57 umów w sieci i 15 umów poza siecią. Aby utrzymać niezmieniony ryczałt względem poprzedniego roku, należy go zrealizować na poziomie od 98% do 102%. Na koniec czerwca 2024 r. wykonanie wyniosło 106%, jednak w lipcu spadło do 88%. Narodowy Fundusz Zdrowia zwiększył liczbę punktu na podwyżki, ale jednocześnie zwiększył liczbę punktów do zrealizowania w ryczałcie o 1.000.000,00. Jeżeli szpital nie utrzyma realizacji ryczałtu na poziomie ok. 100%, Narodowy Fundusz Zdrowia obniży ryczałt na przyszły rok.
Umowy w sieci (57 umów) miały wykonanie na poziomie 111% w czerwcu i 107% w lipcu. Natomiast umowy poza siecią (15 umów) osiągnęły realizację 126% w czerwcu i 129% w lipcu – co wskazuje na stabilne wyniki.
Urszula Kosmecka przedstawiła wartość kontraktów w ujęciu kwotowym, tj.:
Urszula Kosmecka zaznaczyła, że należy przy tym pamiętać o licznych dodatkowych procedurach do zrealizowania, które generują dodatkowe koszty.
Z uwagi na zrealizowanie porządku obrad przewodniczący komisji zamknął posiedzenie.
Na tym protokół zakończono i po zapoznaniu się z jego treścią podpisano.
Przewodniczący komisji
/-/ Dariusz Jurewicz
Protokołowała:
Dorota Lewandowska