Prawo jazdy - ONLINE
Uzyskanie Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK) umożliwiającego przystąpienie do egzaminu kontrolnego sprawdzającego kwalifikacje
Wydział Komunikacji i Transportu,
ul. Chopina 10,
tel. 61 640 44 07, 640 44 91, 640 44 53.
Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca (ESP PIK) - możliwość złożenia wniosku elektronicznego
Niezbędne informacje dotyczące złożenia wniosku elektronicznego ESP PIK
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami ( Dz. U. z 2023 r. poz. 622 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 572)
• ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA z dnia 24 lutego 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 231 ze zm.) w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
W/w czynności dokonują pracownicy Wydziału Komunikacji i Transportu, godziny urzędowania: poniedziałek 8:30-15:30, wtorek piątek 7:30-14:30.
Niniejsza procedura odbywa się za pośrednictwem strony https://www.esp.pwpw.pl/
Procedura:
I. 1. Wydanie PKK pierwszy raz
a. Proces wypełniania wniosku można rozpocząć po pozytywnym przejściu etapu rejestracji konta, zalogowaniu się i kliknięciu odnośnika „Złóż nowy wniosek”. Założenie konta wymaga zainstalowania w telefonie aplikacji do uwierzytelniania dwuskładnikowego np. Google Authenticator, o czym poinformuje stosowny komunikat. Cały proces jest stworzony na zasadzie przyjaznego użytkownikowi kreatora. Pierwszymi krokami w kreatorze są: wybranie urzędu, do którego ma zostać wysłany wniosek i rodzaju sprawy, której będzie dotyczył. W kolejnym kroku należy zweryfikować poprawność danych osobowych, które zostaną zawarte we wniosku. Po weryfikacji danych następuje kilku etapowe podawanie danych i dodawanie załączników, które są specyficzne dla wybranego rodzaju sprawy. W ostatnim kroku jest możliwe wyświetlenie podglądu wniosku i załączników, do niego dołączonych oraz podpisanie wniosku przy użyciu podpisu kwalifikowanego. Podpisanie wniosku jest równoznaczne z jego wysłaniem.
W każdej części do wypełnienia można kliknąć na znak zapytania, aby uzyskać informacje na temat danego formularza.
b. Załącznik nr 1 pokazuje jak należy wypełnić dany wniosek
i. Dane cz. A: imię, nazwisko, miejsce urodzenia, kod pocztowy, obywatelstwo, adres zameldowania (chyba, że adres zameldowania różni się od zamieszkania to wtedy trzeba dołączyć umowę najmu, akt własności lub oświadczenie od właściciela nieruchomości), nr Telefonu, adres e-mail
ii. w podpunkcie C prosimy o wybór kategorii
iii. Oświadczenie cz. G (zaznaczyć ‘X’)
iv. Podpis w czarnej ramce tak, aby jej nie dotykać (podpis będzie się znajdował na dokumencie prawa jazdy)
v. Zdjęcie – szczegóły w załączniku nr 2
vi. Oświadczenie o zamieszkaniu zaznaczyć i złożyć podpis na dole
c. Orzeczenie lekarskie
d. Zgoda rodzica lub opiekuna prawnego jeśli osoba nie ma ukończonych 18 lat
e. Płatność należy uiścić po zdanym egzaminie teoretycznym i praktycznym w kwocie -100 zł – Płatność można uiścić w urzędzie kartą płatniczą lub przelewem na nr konta 36 9681 0002 0000 3127 2000 0030 – w tytule należy umieścić swoje dane jak i nr PESEL Potwierdzenie przelewu należy dostarczyć do urzędu lub poinformować urząd telefonicznie o dokonaniu opłaty.
f. Podczas odbioru dokumentu prawa jazdy należy dostarczyć oryginały dokumentów złożonych drogą elektroniczną czyli: wniosek, zdjęcie, orzeczenie lekarskie, dokument potwierdzający adres zamieszkania (jeśli nie posiadamy stałe meldunku lub różni on się od stałego zameldowania)
II. Wydanie dokumentu prawa jazdy ze względu na upływ ważności orzeczeń lekarskich
a. Proces wypełniania wniosku można rozpocząć po pozytywnym przejściu etapu rejestracji konta, zalogowaniu się i kliknięciu odnośnika „Złóż nowy wniosek”. Założenie konta wymaga zainstalowania w telefonie aplikacji do uwierzytelniania dwuskładnikowego np. Google Authenticator, o czym poinformuje stosowny komunikat. Cały proces jest stworzony na zasadzie przyjaznego użytkownikowi kreatora. Pierwszymi krokami w kreatorze są: wybranie urzędu, do którego ma zostać wysłany wniosek i rodzaju sprawy, której będzie dotyczył. W kolejnym kroku należy zweryfikować poprawność danych osobowych, które zostaną zawarte we wniosku. Po weryfikacji danych następuje kilku etapowe podawanie danych i dodawanie załączników, które są specyficzne dla wybranego rodzaju sprawy. W ostatnim kroku jest możliwe wyświetlenie podglądu wniosku i załączników, do niego dołączonych oraz podpisanie wniosku przy użyciu podpisu kwalifikowanego. Podpisanie wniosku jest równoznaczne z jego wysłaniem.
W każdej części do wypełnienia można kliknąć na znak zapytania, aby uzyskać informacje na temat danego formularza.
b. Załącznik nr 1 pokazuje jak należy wypełnić dany wniosek
i. Dane cz. A: imię, nazwisko, miejsce urodzenia, kod pocztowy, obywatelstwo, adres zameldowania chyba, że adres zameldowania różni się od zamieszkania to wtedy trzeba dołączyć umowę najmu, akt własności lub oświadczenie od właściciela nieruchomości, nr Telefonu, adres e-mail
ii. Cz. B kwadracik 1 à należy wypisać posiadane kategorie, nr. Druku znajduje się na drugiej stronie prawa jazdy po kodem kreskowym , nr prawa jazdy znajduje się pod 5, data wydanie pod 4a
iii. Oświadczenie cz. G (zaznaczyć ‘X’)
iv. Podpis w czarnej ramce tak aby jej nie dotykać (podpis będzie się znajdował na dokumencie prawa jazdy)
v. Zdjęcie – szczegóły w załączniku 2
vi. Oświadczenie o zamieszkaniu zaznaczyć i złożyć podpis na dole)
c. Orzeczenie lekarskie
d. Skan prawa jazdy
e. Płatność należy uiścić w kwocie - 100 zł – Płatność można uiścić w urzędzie kartą płatniczą lub przelewem na nr konta 36 9681 0002 0000 3127 2000 0030 – w tytule należy umieścić swoje dane jak i nr. PESEL. Potwierdzenie przelewu należy dostarczyć do urzędu lub poinformować urząd telefonicznie o dokonaniu opłaty.
f. Podczas odbioru dokumentu prawa jazdy należy dostarczyć oryginały dokumentów złożonych drogą elektroniczną czyli: wniosek, zdjęcie, orzeczenie lekarskie, skan prawa jazdy, dokument potwierdzający adres zamieszkania (jeśli nie posiadamy stałe meldunku lub różni on się od stałego zameldowania)
III. Zagubione prawo jazdy
a. Jeśli zostały zagubione wszystkie dokumenty w tym: dowód osobisty i prawo jazdy należy dołączyć zaświadczenie o utracie dokumentu dowodu osobistego.
b. Proces wypełniania wniosku można rozpocząć po pozytywnym przejściu etapu rejestracji konta, zalogowaniu się i kliknięciu odnośnika „Złóż nowy wniosek”. Założenie konta wymaga zainstalowania w telefonie aplikacji do uwierzytelniania dwuskładnikowego np. Google Authenticator, o czym poinformuje stosowny komunikat. Cały proces jest stworzony na zasadzie przyjaznego użytkownikowi kreatora. Pierwszymi krokami w kreatorze są: wybranie urzędu, do którego ma zostać wysłany wniosek i rodzaju sprawy, której będzie dotyczył. W kolejnym kroku należy zweryfikować poprawność danych osobowych, które zostaną zawarte we wniosku. Po weryfikacji danych następuje kilku etapowe podawanie danych i dodawanie załączników, które są specyficzne dla wybranego rodzaju sprawy. W ostatnim kroku jest możliwe wyświetlenie podglądu wniosku i załączników, do niego dołączonych oraz podpisanie wniosku przy użyciu podpisu kwalifikowanego. Podpisanie wniosku jest równoznaczne z jego wysłaniem.
W każdej części do wypełnienia można kliknąć na znak zapytania, aby uzyskać informacje na temat danego formularza.
c. Załącznik nr 1 pokazuje jak należy wypełnić dany wniosek
i. Dane cz. A: imię, nazwisko, miejsce urodzenia, kod pocztowy, obywatelstwo, adres zameldowania chyba, że adres zameldowania różni się od zamieszkania to wtedy trzeba dołączyć umowę najmu, akt własności lub oświadczenie od właściciela nieruchomości, nr Telefonu, adres e-mail
ii. Cz. B kwadracik 1 à należy wypisać posiadane kategorie, nr. Druku znajduje się na drugiej stronie prawa jazdy po kodem kreskowym , nr prawa jazdy znajduje się pod 5, data wydanie pod 4a
iii. Oświadczenie cz. G (zaznaczyć ‘X’)
iv. Podpis w czarnej ramce tak aby jej nie dotykać (podpis będzie się znajdował na dokumencie prawa jazdy)
v. Zdjęcie – szczegóły w załączniku 2
vi. Oświadczenie o zamieszkaniu zaznaczyć i złożyć podpis na dole)
d. Orzeczenie lekarskie jeśli upłynęła ich ważność chyba, że prawo jazdy jest bez terminowe lub ma ważne badanie lekarskie nie potrzeba ich wykonywać
e. Płatność należy uiścić w kwocie -100 zł – Płatność można uiścić w urzędzie kartą płatniczą lub przelewem na nr konta 36 9681 0002 0000 3127 2000 0030 – w tytule należy umieścić swoje dane jak i nr PESEL. Potwierdzenie przelewu należy dostarczyć do urzędu lub poinformować urząd telefonicznie o dokonaniu opłaty.
f. Podczas odbioru dokumentu prawa jazdy należy dostarczyć oryginały dokumentów złożonych drogą elektroniczną czyli: wniosek, zdjęcie, orzeczenie lekarskie(jeśli jest potrzebne), skan zaświadczenia o utracie dokumentu dowodu osobistego, dokument potwierdzający adres zamieszkania (jeśli nie posiadamy stałe meldunku lub różni on się od stałego zameldowania)
IV. Przedłużenie prawa jazdy w związku z upływem ważności badania lekarskiego lub psychologicznego. Dotyczy kodu 95 – profil kierowcy zawodowego
a. Proces wypełniania wniosku można rozpocząć po pozytywnym przejściu etapu rejestracji konta, zalogowaniu się i kliknięciu odnośnika „Złóż nowy wniosek”. Założenie konta wymaga zainstalowania w telefonie aplikacji do uwierzytelniania dwuskładnikowego np. Google Authenticator, o czym poinformuje stosowny komunikat. Cały proces jest stworzony na zasadzie przyjaznego użytkownikowi kreatora. Pierwszymi krokami w kreatorze są: wybranie urzędu, do którego ma zostać wysłany wniosek i rodzaju sprawy, której będzie dotyczył. W kolejnym kroku należy zweryfikować poprawność danych osobowych, które zostaną zawarte we wniosku. Po weryfikacji danych następuje kilku etapowe podawanie danych i dodawanie załączników, które są specyficzne dla wybranego rodzaju sprawy. W ostatnim kroku jest możliwe wyświetlenie podglądu wniosku i załączników, do niego dołączonych oraz podpisanie wniosku przy użyciu podpisu kwalifikowanego. Podpisanie wniosku jest równoznaczne z jego wysłaniem.
b. Załącznik nr 1 pokazuje jak należy wypełnić dany wniosek
i. Dane cz. A: imię, nazwisko, miejsce urodzenia, kod pocztowy, obywatelstwo, adres zameldowania chyba, że adres zameldowania różni się od zamieszkania to wtedy trzeba dołączyć umowę najmu, akt własności lub oświadczenie od właściciela nieruchomości, nr Telefonu, adres e-mail
ii. Cz. B kwadracik 1 à należy wypisać posiadane kategorie, nr. Druku znajduje się na drugiej stronie prawa jazdy po kodem kreskowym , nr prawa jazdy znajduje się pod 5, data wydanie pod 4a
iii. Oświadczenie cz. G (zaznaczyć ‘X’)
iv. Podpis w czarnej ramce tak aby jej nie dotykać ( podpis będzie się znajdował na dokumencie prawa jazdy)
v. Zdjęcie – szczegóły w załączniku 2
vi. Oświadczenie o zamieszkaniu zaznaczyć i złożyć podpis na dole)
c. Badanie lekarskie z art. 43 i badanie psychologiczne z art. 39. (skany)
d. Ksero prawa jazdy
e. Płatność należy uiścić w kwocie -100 zł – Płatność można uiścić w urzędzie kartą płatniczą lub przelewem na nr konta 36 9681 0002 0000 3127 2000 0030 – w tytule należy umieścić swoje dane jak i nr PESEL. Potwierdzenie przelewu należy dostarczyć do urzędu lub poinformować urząd telefonicznie o dokonaniu opłaty.
f. Podczas odbioru dokumentu prawa jazdy należy dostarczyć oryginały dokumentów złożonych drogą elektroniczną czyli: wniosek, zdjęcie, orzeczenie lekarskie i psychologiczne, skan prawa jazdy, dokument potwierdzający adres zamieszkania (jeśli nie posiadamy stałe meldunku lub różni on się od stałego zameldowania)