W związku z podjęciem uchwały nr 253/XXXIX/2017 Rady Powiatu Wrzesińskiego z dnia 28 grudnia 2017 roku w sprawie przyjęcia „Programu ochrony środowiska dla Powiatu Wrzesińskiego na lata 2017-2020 z perspektywą na lata 2021-2024” wraz z Prognozą oddziaływania na środowisko Zarząd Powiatu Wrzesińskiego publikuje uzasadnienie dotyczące udziału społeczeństwa w opracowywaniu dokumentu pn.:
PROGRAM OCHRONY ŚRODOWISKA DLA POWIATU WRZESIŃSKIEGO NA LATA 2017 – 2020 Z PERSPEKTYWĄ NA LATA 2021-2024
Po przeprowadzeniu strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r., poz. 1405 z późn. zm.), do dokumentu „Program ochrony środowiska dla Powiatu Wrzesińskiego na lata 2017 – 2020 z perspektywą na lata 2021-2024” (zwanego w dalszej części programem ochrony środowiska lub Programem) dołącza się niniejsze uzasadnienie.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r., poz. 519 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r., poz. 1405 z późn. zm.) Zarząd Powiatu Wrzesińskiego, celem realizacji założeń ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sporządził projekt dokumentu pn. „Program ochrony środowiska dla Powiatu Wrzesińskiego na lata 2017 – 2020 z perspektywą na lata 2021-2024”. Projekt został sporządzony w oparciu o wytyczne Ministerstwa Środowiska opublikowane we wrześniu 2015 r.
Ponadto na podstawie art. 46, 50 i 51 oraz art. 57, 58 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko wystąpiono do organów ochrony środowiska o uzgodnienie zakresu prognozy odziaływania na środowisko w ramach przeprowadzanej strategicznej oceny oddziaływania.
Z art. 46 w/w ustawy wynika obowiązek przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektów wyznaczających ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja może spowodować znaczące oddziaływania na środowisko. Wskazane w ustawie organy, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska oraz Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny mają możliwość odstąpienia od strategicznej oceny. Zarówno w ocenie Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu, jak i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu projekt wymagał przeprowadzenia strategicznej oceny, w ramach której sporządzono prognozę oddziaływania i zapewniono udział społeczeństwa.
Na podstawie art. 39 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, przy opracowywaniu Programu Ochrony Środowiska zapewniono udział społeczeństwa.
W dniu 12 września 2017 r. Zarząd Powiatu Wrzesińskiego podał do publicznej wiadomości obwieszczenie o możliwości składania uwag i wniosków do Programu. Uwagi i wnioski można było składać w formie:
w terminie do 9 października 2017 r.
W trakcie prowadzonego postępowania dotyczącego konsultacji społecznych wpłynęły uwagi od Stowarzyszenia Projekt Września z siedzibą przy ul. Jana Pawła II 20B/1,
62-300 Września, których treść oraz sposób uwzględnienia przedstawiono w kolejnej tabeli.
Sposób uwzględnienia uwag
Lp. |
Uwaga |
Sposób uwzględnienia |
Uzasadnienie - Poprawiona / dodana treść (kolor zielony) |
Strona |
1. |
Na stronie 174 znajduje się informacja, że „większość gmin powiatu opracowała również Plany Gospodarki Niskoemisyjnej". Należy wskazać o jakie gminy dokładnie chodzi. |
uwzględniono |
Większość gmin powiatu opracowała również Plany Gospodarki Niskoemisyjnej (gminy Września, Miłosław i Pyzdry). |
str. 182 |
2. |
Na stronie 174 znajduje się informacja, że „w 2015 r. GDDKiA przeprowadziła na drogach krajowych i wojewódzkich generalny pomiar ruchu". Co wyniknęło z tego pomiaru ruchu dla powiatu wrzesińskiego? |
nie uwzględniono |
Szczegółowe dane dotyczące przeprowadzonego przez GDDKiA generalnego pomiaru ruchu w 2015 r. na terenie powiatu wrzesińskiego przedstawiono w rozdziale 3.2. Programu. |
str. 45-47 |
3. |
Na stronie 177 znalazła się informacja, że należy wprowadzić zabezpieczenia w miejscach gdzie jest to ekonomicznie i przestrzennie możliwe (nasadzenia zieleni izolacyjnej, zmiany w MPZP, ekrany akustyczne). Za wskazane zadania mają odpowiadać zarządcy dróg. Wskazujemy, że zarządcy dróg nie odpowiadają za wprowadzanie zmian w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. |
uwzględniono |
Wskazano, iż w zakresie MPZP podmiotem odpowiedzialnym są organy gmin. |
str. 185 |
4. |
Na stronie 178 znajduje się informacja o kwestiach pola elektromagnetycznego. Wskazujemy, że w ostatnim czasie mieszkańcy powiatu wrzesińskiego protestowali przeciwko lokowaniu wież telefonii komórkowych w sąsiedztwie osiedli (np. Orzechowo, Września ulica Czerniejewska). Należy zwiększyć udział społeczeństwa w decyzji o lokowaniu tego typu inwestycji. Należy podawać takie plany bez zbędnej zwłoki do opinii publicznej. |
uwzględniono częściowo |
Uwagi nr 4,5,6 rozpatrzono łącznie ponieważ w głównej mierze dotyczą one roli konsultacji społecznych w ochronie środowiska. Zdaniem autorów Programu kwestia znaczenia udziału społeczeństwa w sprawach dotyczących środowiska została wystarczająco opisana w rozdziale 8.1.3. Dodatkowo rozdział ten uzupełniono o następujący zapis: Jednym z najważniejszych elementów oceny oddziaływania danej inwestycji na środowisko przyrodnicze są konsultacje społeczne, których obowiązek przeprowadzenia oraz szczegółowy zakres wynika z ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r., poz. 1405). Brak konsultacji społecznych to poważne uchybienie proceduralne, natomiast umiejętne ich przeprowadzenie przynosi korzyści zarówno dla inwestora i mieszkańców, jak i środowiska przyrodniczego. |
Str. 213 - 214 |
5. |
Wnosimy, aby w ochronie środowiska na terenie powiatu wrzesińskiego większą rolę odgrywały organizacje społeczne i stowarzyszenia – takie zapisy winny znaleźć się w dokumencie. Możliwie często władze samorządowe winny korzystać w wiedzy i zasobów NGO. |
|||
6. |
Wnosimy, aby w „Programie" znalazło się więcej zapisów dotyczących konsultacji społecznych. Władze powinny możliwie często pytać o zdanie mieszkańców, zwłaszcza w sprawach dotyczących środowiska, które wpływa na jakość życia w powiecie. |
drukuj (Zarząd Powiatu Wrzesińskiego publikuje)